۱۳۹۹ بهمن ۲۸, سه‌شنبه

اسرائیل: دادن اولتیماتوم نظامی به ایران این کشور را به مذاکرات جدی بازمی‌گرداند


اسرائیل سه‌شنبه 16 فوریه، احتمال عدم ارتباط با جو بایدن رئیس جمهوری آمریكا در مورد راهبرد مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را اعلام كرد و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه تهران و صدور «اولتیماتوم جدی نظامی» به آن شد.

این موضعگیری از زبان گلعاد اردان فرستاده اسرائیل به واشنگتن در برهه‌ای حساس برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بیان شد که خود را برای ورود در نبرد انتخاب مجدد آماده می‌سازد. نتانیاهو بار دیگر در حالی از لحن تند در قبال ایران استفاده کرد که تاکنون هیچ تماس مستقیمی میان او و بایدن برقرار نشده است.

دولت جدید آمریکا گفته است در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود، خواهان بازگشت به برجام است.

واشنگتن همچنین تاکید کرده که در صدد رایزنی با متحدان خود در خاورمیانه در مورد چنین اقداماتی است.

اردان به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «اگر دولت جدید آمریکا به برجام بازگردد ما نمی‌توانیم در چنین روندی شرکت کنیم.»

دستیاران نتانیاهو در گفتگوهای غیررسمی، پرسش‌هایی را در این خصوص مطرح ساختند که آیا ارتباط با همتایان آمریکایی آنها می‌تواند به نتایج معکوسی از طریق ارسال سیگنال اشتباه مبنی بر موافقت اسرائیل با هر توافق جدید بیانجامد آنهم در حالی اسرائیل با چنین توافقی مخالف است؟

اسرائیل یکی از طرف‌های امضا کننده برجام نیست اما طرفداران زیادی در کنگره آمریکا دارد و تهدیدات نتانیاهو برای اقدام نظامی یک جانبه علیه ایران نیز در محاسبات ابرقدرت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

اردان گفت: «ما بر این باوریم كه اگر ایالات متحده به همان توافقی كه قبلاً از آن خارج شد، بازگردد، تمام اقتدار خود را از دست خواهد داد.»

به نظر می‌رسد اعمال تحریم‌های انسدادی با ادامه تحریم‌های کنونی و حتی اعمال تحریم‌های جدید علاوه بر صدور اولتیماتوم جدی نظامی چیزی است که ایران از آن واهمه داشته و می‌تواند این کشور را وارد مذاکره واقعی با کشورهای غربی کند که در نهایت ممکن است منجر به توافقی گردد که حقیقتا قادر به ممانعت از پیشرفت ایران در تولید «سلاح هسته ای» گردد.

دولت بایدن گفته است که می‌خواهد محدودیت‌های ایران را تشدید و طولانی سازد درحالی که تهران منکر هر گونه تلاش خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.