۱۳۹۹ بهمن ۲۵, شنبه

سازمان جهانی بهداشت: تمامی فرضیه‌ها درباره منشأ کرونا همچنان مطرح است


 در پی ناکامی در ماموریت تیم کارشناسان بین‌المللی اعزامی به چین، تيدروس ادهانوم گیبریسوس مدیرکل سازمان جهانی بهداشت شامگاه جمعه 12 فوریه 2021 اعلام کرد که همه فرضیه‌ها در تحقیقات این سازمان درباره منشأ ویروس جدید کرونا همچنان به قوت خود باقی است.

این در حالی است که ماموریت تیم کارشناسان بین‌المللی اعزامی به ووهان چین برای شناسایی منشأ ویروس کرونا با شکست مواجه شده و این تیم نظریه انتقال ویروس کرونا از مرکز ویروس‌شناسی ووهان به خارج را بعید دانست.

تیم محققان اعزامی به چین طی هفته جاری اعلام کرد که دیگر مساله احتمال انتقال ویروس از مرکز ویروس‌شناسی ووهان به خارج را بررسی نمی‌کند چرا که به اعتقاد آنها این به میزان زیادی ناممکن است. از سویی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نتایج تحقیقات تیم کارشناسان اعزامی به چین را بررسی خواهد کرد.

علی‌رغم وجود تعدادی از سناریوهای احتمالی درباره چگونگی انتقال ویروس به انسان و این‌که احتمالا منشأ اصلی این ویروس حیوانات بوده و شاید گروه دیگری از حیوانات نیز ناقل باشند، محققان توضیح دادند که فرضیه‌ اصلی در ارتباط با منشأ ویروس کرونا این است که این ویروس از خفاش به انسان منتقل شده است.

تيدروس ادهانوم گیبریسوس مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به همراه پیتر بن مبارک رئیس تیم کارشناسان بین‌المللی اعزامی به چین در کنفرانس خبری در ژنو گفت که تیم محققان بین‌المللی «تمرین‌های علمی بسیار مهمی را در شرایطی بسیار دشوار» انجام داده است.

او همچنین افزود:« سوال‌هایی مبنی بر احتمال صرف‌نظر کردن از بعضی فرضیه‌ها مطرح شده است. با توجه به این‌که من با برخی اعضای تیم گفتگو کردم، مایلم تاکید کنم که همه فرضیه‌ها همچنان مطرح است و به تحلیل‌ها و بررسی‌های بیشتری نیاز است».

تیدروس همچنین تاکید کرد که « تیم محققان بین‌المللی به فهم بهتری درباره روزهای اول پاندمی و چگونگی انتشار ویروس کووید-19 رسیده و زمینه‌هایی که باید بیشتر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند را مشخص کرده‌اند».

او در ادامه گفت: «به تلاش جهت رسیدن به اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ‌گویی به سوال‌هایی که همچنان منتظر جواب هستند ادامه خواهیم داد».

او همچنین افزود: «ممکن است بخشی از این کار خارج از چارچوب تخصص و مسئولیت‌های این تیم باشد. هر چند این تیم به همه پاسخ‌ها دست نیافته اما اطلاعات مهمی را افزوده که ما را به رسیدن به آگاهی درباره منشأ ویروس نزدیک می‌کند».

این در حالی است که بن مبارک سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در ووهان نظریه احتمال انتقال ویروس کرونا از آزمایشگاههای مرکز ویروس‌شناسی ووهان چین به انسان را رد کرده بود.

از طرفی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرد که خلاصه‌ای از گزارش تیم‌ کارشناسان بین‌المللی اعزامی به ووهان چین تا هفته آینده منتشر شده و به دنبال آن کل گزارش در هفته‌های پس از آن منتشر شود.

ویروس جدید کرونا موسوم به کووید- 19 که اولین کانون انتشار آن دسامبر سال 2019 در ووهان چین گزارش شد با انتشار به نقاط مختلف جهان تاکنون منجر به فوت بیش از 2.3 میلیون نفر شده است