۱۳۹۹ بهمن ۲۳, پنجشنبه

گزارش اطلاعاتی: هزینه مالى و فناوری تنها مانع رسیدن ایران به بمب اتمی است

 

اسرائیل درتلاش است تااطلاعاتی را بدولت جدید آمریكا بدهد تاواشنگتن رابه توافقی با ایران برسد که ازغنی سازی 90 درصدی اورانیوم توسط تهران برای همیشه جلوگیری شود.

طبق گزارش اطلاعاتی اسرائیل ایران برای ساخت اولین بمب اتمی خود حداقل به دوسال وقت نیاز دارد.

بر اساس این گزارش که تهدیدات امنیتی سال 2021 را مورد بررسی قرار می‌دهد، رژیم ایران ظرف دو سال آینده به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد.

طبق این گزارش ایران ابتدا باید تصمیم بگیرد که با تمام توان به سمت بمب ساخت بمب اتمی گام بر دارد. ایران برای تحقق این اهداف نه تنها به نقض کلیه تعهدات توافق هسته‌ای نیاز دارد بلکه باید از NBT نیز خارج شود.

طبق گزارش اطلاعات نظامی اسرائیل، ایران هنوز این تصمیم را اتخاذ نکرده است. تهران در واقع امیدوار است که بتواند توافق هسته‌ای را در مذاکرات با ایالات متحده احیا کند تا از فشار اقتصادی شدید کاسته شود.

بر اساس این گزارش که ایران اینترنشنال آن را منتشر کرده است، ایران در حال حاضر به اندازه کافی اورانیوم غنی شده به میزان 4 تا 20 درصد دارد. اما اگر تهران تصمیم بگیرد پروسه ساخت بمب اتمی را دنبال کند، با توجه به قدرت تولید این کشور در تولید اورانیوم غنی شده به میزان 90 درصد، برای ساخت تجهیزات دیگر مانند چاشنی و نصب کلاهک هسته‌ای بر روی موشک های موجود و آزمایش آنها سپس دستیابی به بمب اتمی، به دو سال زمان نیاز دارد.

در این گزارش اسرائیلی آمده است، ایران و ایالات متحده دیر یازود به توافق هسته‌ای بازخواهند گشت اما در این گزارش تاکید شده که هنوز معلوم نیست کدام یک از طرفین برای پیوستن به توافق پیش قدم خواهد شود.

اسرائیل معتقد است که در کنار مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران باید اطلاعات دقیق و مهم در باره پروژه اتمی ایران را به ایالات متحده آمریکا ارائه دهد. هدف تل‌آویو تشویق ایالات متحده به بستن قراردادی بهتر و موثر‌تر با ایران است تا مانع دستری تهران به بمب اتمی شود.

سرلشکر تامر هیمن، رئیس سرویس اطلاعات ارتش اسرائیل، اظهار داشت که کرونا و بحران اقتصادی کمر رژیم ایران را خم کرده است اما تاکنون آن را نشکسته است.

طبق این گزارش تهران برغم تحریم‌های اقتصادی کما کان برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

مقامات تهران اکنون امیدوارند که بتوانند برخی از مشکلات اقتصادی خود را از طریق بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای حل کنند.

در این گزارش آمده است که اگر اسرائیل روزی بخواهد این پروژه را متوقف کند باید سه بخش آن یعنی برنامه‌ موشکی، ذخیره سازی و سیستم انفجار را تخریب کند.

گزارش همچنین به شبه نظامیان وابسته به تهران مانند حزب الله لبنان اشاره کرده است و از احتمال درگیری میان این شبه نظامیان با اسرائیل هشدار داده است.