۱۳۹۹ آبان ۲۶, دوشنبه

عباس عبدی «تقليل اعتراضات آبان به افزايش قيمت بنزين» را «خطرناک» دانست

 

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب همزمان با سالگرد اعتراضات و کشتار آبان 98 تقليل اين رويداد به افزايش قيمت بنزين را «خطرناك» دانست که می‌تواند باعث تكرار اين حوادث شود.

عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در روزنامه اعتماد طی یادداشتی با اشاره به حوادث آبان سال گذشته که در چنين روزهايی رخ داد تاکید کرد که این حوادث «خطيرترين اتفاقات در چهل سال گذشته» بود.

او با بیان اینکه از دی‌ماه سال 1396 و سپس آبان 1398 مساله به كلی تفاوت كرد، افزود: «حوادث و درگيري‌های قبلی خودشان مسئله بودند، اگر حل می‌شد، مسئله تمام می‌شد».

او اعتراضات سه سال اخير را مانند «تب» دانست كه بروز بيروني «بيماری و عفونت» است و بايد از آن «استقبال» می‌شد، چون به اعتقاد او «علامت خوبی برای پيشگيری و درمان» بود اما حوادث دی 96 به جای اینکه آغازی برای شناخت و درمان باشد به سرعت اقدام به «رفع» آن شد با این گمان که بیمار درمان شده است در حالیکه فقط علامتش کنترل شده بود.

عبدی در ادامه با اشاره به رخداد اعتراضات آبان 98 آن را حاصل یک «تب شدیدتر» تلقی کرد که دو سال بعد خود را نشان داد و تاکید کدر که تقريبا و با اطمينان در فاصله اين دو سال، اقدام «عملی و ريشه‌ای» برای «شناخت و درمان» صورت نگرفت.

به باور او، اعتراضات گسترده آبان 98 به ظاهر تحت عنوان اعتراض به افزايش قيمت بنزين بود اما ظرفیت چنین اتفاقی از قبل فراهم شده بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب توضیح داد: «همان‌طور كه اگر از انداختن يك كبريت روشن در انبار پنبه جلوگيری كنيم، آن انبار آتش نخواهد گرفت، ولي از آنجا كه ظرفيت آتش‌سوزي همواره وجود دارد، مسئله حل نشده است و دير يا زود حادثه ديگری مي‌تواند اين انبار را شعله‌ور كند. بنابراين بايد به فراتر از آن تصميم رفت و از اين اعتراضات درس گرفت».

عبدی هشدار داد که تقليل اين رويداد به افزايش قيمت بنزين «خطرناك» است و نشان مي‌دهد كه بايد منتظر تكرار اين حوادث باشيم، چون با اين حد از رشد نقدينگي و كمبود توليد همچنان قيمت‌ها افزایش خواهد یافت.

او خود را از مخالفان افزایش قیمت بنزین به این نحوه‌ای که اجرا شد دانست و درباره علت مخالفتش نوشت: «به اين دليل ساده كه اكنون و تا يكی دو سال ديگر دوباره می‌رسيم به همان جای سال گذشته و شكاف قيمت بازار جهاني و داخلي زياد و زيادتر خواهد شد. درست هم نيست، زيرا منافع آن به جيب مردم نمی‌رود و هدف تامين كسري بودجه دولت است».

او با بیان اینکه از توزيع بنزين و ساير حامل‌هاي انرژي ميان خانوارها دفاع مي‌كرد افزود: «كلا مسئله قيمت‌گذاري انرژي از اختيارات و وظايف دولت خارج شود، ولي نپذيرفتند و آنچه شاهد بوديم، انجام دادند».

عبدی تصریح کرد: «با وجود اين بايد گفت كه يك خطای ديگر ديده شد كه ماجرا را بدتر مي‌كند. اينكه گمان كنيم اعتراضات فقط ناشی از افزايش قيمت بنزين است. بله اگر آن تصميم نبود آن اتفاقات در آبان سال 1398 رخ نمی‌داد».

اعتراضات سراسری در ایران به افزایش سه برابری نرخ بنزین از روز جمعه 15 نوامبر 2019 در ایران آغاز و پس از قطع اینترنت سراسری در این کشور، توسط نیروهای امنیتی و انتظامی به شدت سرکوب شد. در این اعتراضات صدها تن کشته و زخمی و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

در حالیکه خبرگزاری رویترز گزارش داد که تنها طی سه روز 1500 نفر کشته شدند، تاکنون اسامی کشته‌شدگان و مسئولان کشتار معترضان به طور دقیق از سوی حکومت مشخص نشده است.