۱۳۹۹ تیر ۱۵, یکشنبه

كانادا ادعای ایران مبنی برمذاکره با این کشور برای عادی‌سازی روابط را تکذیب کرد


وزارت خارجه کانادا روز شنبه ۴ ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور هیچگونه مذاکراتی برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با تهران ندارد.

وزارت امور خارجه کانادا افزود: «اظهارات مقامات ایران درباره وجود مذاکرات بین کانادا و تهران حقیقت ندارد و تهران با مطرح کردن چنین مسائلی تلاش می کند تا از کشف حقایق مربوط به موضوع سرنگونی هواپیمای اوکراینی «طفره» برود و مسئله را سیاسی جلوه دهد.

یک فایل صوتی که اخیراً به دست آمده نشان می‌دهد که مقامات ایران به طور عمد همزمان با حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به طور آگاهانه اجازه داده‌اند تا پروازهای تجاری و مسافربری از تهران و بهاین شهر باز باشد تا با فریب تحت این پوشش هوایی که فضای آسمان ایران باز و امور به حالت عادی است، به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، حمله کنند.

سرنگونی یک هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین فاجعه‌ای بود که عدم مدیریت صحیح آن، به سرعت به چالشی بزرگ برای مقامات ایران تبدیل شد. انکار قطعی احتمال برخورد موشک به این هواپیما در روزهای نخست و سپس اذعان به سرنگونی آن توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران، آن‌هم به دلیل افزایش فشار بین‌المللی، ضربه سختی به اعتماد عمومی به نهادهای دولتی و حکومتی ایران را در بر داشت .

انتشار فایل مکالمه‌ خلبان شرکت هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه «امام خمینی» که صبح چهارشنبه دقایقی پس از سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی ضبط شده، ثابت می‌کند که سازمان هواپیمایی ایران از نخستین دقایق سرنگونی این هواپیمای مسافربری از علت فاجعه خبر داشته است. این فایل صوتی سپس در یک شبکه تلویزیونی در اوکراین پخش و به سرعت در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

بعد از انتشار فایل صوتی یاد شده، رئیس‌جمهوری اوکراین، با استناد به آن، گفت که مقام‌های ایرانی از شلیک موشک به هواپیما اطلاع داشتند.

ولودیمیر زلینسکی گفت: «این فایل در واقع نشان می‌دهد مقام‌های ایران دسترسی بلافاصله به مکالمات ضبط‌ شده داشته‌اند و طرف ایرانی از ابتدا خبر داشت که هواپیمای ما با موشک سرنگون شده است. آنها از این موضوع از همان لحظه شلیک خبر داشتند.»

آژانس تحقیقات هوایی فرانسه، هفته گذشته اعلام كرد كه ایران پس از ماه‌های بلاخره توافق كرد، كه فرانسه جعبه‌ سیاه هواپیمای سرنگون شده را رمزگشایی كند.