۱۳۹۹ تیر ۱۳, جمعه

مخالفت خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی با دریافت غرامت از ایران


به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره توافق سوئد و ایران برای پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان هواپیمای اوکراینی، حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های پرواز 752، در توئیت خود از مخالفت خانواده‌ها با این اقدام پیش از انجام تحقیقات مستقل نوشت.

اسماعیلیون که همسر و دختر خود را در این رویداد از دست داده است، عصر پنج‌شنبه 2 ژوئیه در توییتر نوشت: «تمام خانواده‌های پرواز 752 بر این امر اتفاق نظر دارند که تا مادامی که تحقیقات کامل و منصفانه‌ای انجام نگرفته باشد، هیچ غرامت و گزارشی را از ایران نپذیریم.»

اسماعیلیون در توییتی دیگر از تماس تلفنی وزیر خارجه کانادا با خود خبر داد و نوشت که فیلیپ شامپین به او اطمینان داده هنوز هیچ توافقی میان ایران و کشورهای درگیر در این پرونده بر سر غرامت صورت نگرفته و از یادداشت تفاهم برداشت اشتباه شده است.

در گزارش‌ها پنج‌شنبه 2 ژوئیه به نقل از آن لینده، وزیر خارجه سوئد آمده بود که با دولت ایران توافقی امضا شده که بر اساس آن ایران باید به بازماندگان قربانیان سوئدی این حادثه غرامت پرداخت کند.

شایان ذکر ایت که پرواز 752هواپیمایی اوکراین حامل 146 شهروند ایرانی، 61 شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، 11 شهروند اوکراینی، و شماری نیز شهروند افغانستان، سوئد و بریتانیا بود که همه آنها در پی شلیک موشک‌های سپاه پاسداران کشته شدند.