۱۳۹۹ تیر ۱۶, دوشنبه

ايران ادامه کابوس دلار ۲۲ هزار تومانی؛ افشای «تصمیمات کیلویی» حکومت در قیمت‌گذاری ارز

یک صرافی در بازار ارز تهران
                                یک صرافی در بازار ارز تهران
با کاهش ارزش پول ملی ایران، ارزش هر دلار آمریکا در بازار آزاد به ۲۲ هزار تومان رسیده است. در این بین، سخنان تازه رئیس سابق بانک مرکزی از عدم کارشناسی و فقدان هرگونه برنامه مشخص در قیمت‌گذاری ارز توسط حکومت ایران پرده برداشته است.

ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی، به تازگی در مصاحبه‌ای در توضیح نحوه قیمت‌گذاری دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت او و جهانگیری خواستار اعلام قیمت ۴۵۰۰ تومانی یا ۴۳۰۰ تومانی برای دلار دولتی بودند اما حسن روحانی به آنها گفته بود که قیمت دلار اعلام شده «به هیچ وجه از ۴۲۰۰ تومان بالاتر نرود.» رئیس سابق بانک مرکزی حتی در پاسخ به این پرسش که قیمت ۳۸۰۰ تومانی دلار در سال ۹۶ از کجا آمده بود، گفت: «همین طوری. هیچ محاسبه‌ای در کار نبود.»

حرف‌های این مقام سابق دولت حسن روحانی نشان می‌دهد که مسئولان جمهوری اسلامی بدون هیچ‌گونه محاسبه و بررسی برای سرنوشت قیمت ارز و دلار در ایران تصمیم‌گیری می‌کردند.

این اظهارات که بیانگر اوج بی‌برنامگی و خلق‌الساعه بودن تصمیمات اتخاذشده در جمهوری اسلامی است، با واکنش کاربران در رسانه‌های اجتماعی همراه شده است. یک کاربر به این نحوه «کیلویی» اعلام ارزش دلار واکنش نشان داده است:
سیف رییس قبلی بانک مرکزی رسما گفته ما نشستیم دور هم تو ستاد اقتصادی دولت قیمت دلار رو کیلویی اعلام کردیم ۴۲۰۰ تومن. یعنی یک اصطبل رو هم کسی اینطوری اداره نمی‌کنه که اینا مملکت رو اداره می‌کنند.
تصویر