۱۳۹۹ تیر ۳۱, سه‌شنبه

آسوشیتدپرس: مذاکرات ۴روزه اتحادیه اروپا و بسته ۲.۱تریلیون دلاری مقابله با کرونا

اجلاس ۴روزه اتحادیه اروپا
                                       اجلاس ۴روزه اتحادیه اروپا
آسوشیتدپرس روز ۳۱تیرماه در گزارشی از توافق تاریخی در اجلاس ۴روزه رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل بر سر بسته کمکهای مالی کرونایی نوشت: این بودجه بسته ریکاوری کروناست که اوایل سه‌شنبه به‌دنبال ۴روز جروبحث و جنگیدن و طولانی‌ترین اجلاس آنها، به تصویب رسید.

آنها هم‌چنین تصویب کردند که ۷۵۰میلیارد یورو به کشورهای نیازمند در این رابطه وام بدهند.
سایت دویچه‌وله ۳۱تیر نوشت: مذاکرات رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع بیش از چهار روز به طول انجامید. در نخستین ساعات بامداد روز سه‌شنبه ۳۱تیر شارل میشل، رئیس شورای اروپا با انتشار یک پست توئیتری خبر از این توافق تاریخی داد.
بسته کمکهای مالی اتحادیه اروپا برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی و مقابله با پیامدهای مخرب کرونا برای کشورهای عضو این اتحادیه نیز باید به توافق و تصویب می‌رسید.
برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه اروپا، رهبران و سران کشورهای عضو این اتحادیه بودجه و بسته مالی بالغ بر ۱۸۰۰میلیارد یورو را به تصویب رساندند.
یکی از موارد اصلی مشاجره و اختلاف بین رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تخصیص بودجه‌یی معادل ۷۵۰میلیارد یورو برای کمک به اقتصاد کشورهایی بود که در اثر بحران کرونا آسیب دیده بودند.
فرانسه و آلمان، اسپانیا و ایتالیا خواستار آن بودند که مبلغ ۵۰۰میلیارد یورو از این مبلغ به‌عنوان کمکهای بلاعوض در اختیار این دسته از کشورها قرار گیرد. این در حالی است که برخی دیگر از کشورها و از جمله اتریش و هلند مخالف اختصاص چنین بودجه‌یی بودند.
پس از چهار روز بحث و مذاکره کشورهای عضو این اتحادیه بر سر اختصاص ۳۹۰میلیارد یورو کمک بلاعوض به توافق رسیدند.
افزون بر آن، قرار شده است که ۳۶۰میلیون یورو دیگر نیز در رابطه با کمکهای مالی کرونایی به شکل وام در اختیار کشورهای متقاضی قرار گیرد.
از سوی دیگر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر بودجه هفت‌ ساله اتحادیه به توافق رسیدند. بودجه‌یی بالغ بر ۱۰۴۰میلیارد یورو.
تصویب در مجموع ۱۸۰۰میلیارد یورو بسته مالی در اجلاس عالی رهبران و سران کشورهای عضو این اتحادیه، از حیث حجم در طول تاریخ این اتحادیه امری بی‌سابقه بوده است.
تصویب این بسته مالی کلان تنها از طریق توافق جمعی اعضای اتحادیه بر سر استقراض دسته‌جمعی ممکن شده است. کشورهای دریافت کننده وام تا سال۲۰۵۸ فرصت دارند، وام دریافتی را پرداخت کنند.