۱۳۹۹ مرداد ۳, جمعه

چین در اقدامی متقابل کنسولگری آمریکا در شینگدو را بست


چین پس از آنکه به اقدام متقابل در واکنش به بسته شدن کنسولگری‌اش در شهر هوستون ایالت تگزاس آمریکا تهدید کرده بود جمعه 24 ژوئیه 2020 دستور بستن کنسولگری آمریکا در شهر شینگدو در جنوب غربی این کشور را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها چین با تاکید این که همه اتهاماتی که از سوی ایالات متحده آمریکا علیه آن مطرح شده «دروغی خبیث» است 3 روز پس از بسته شدن کنسولگری‌اش در شهر هوستون در اقدامی متقابل کنسولگری آمریکا در شینگدو را بست.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در این رابطه گفت که این تصمیم «واکنشی قانونی و ضروری علیه اقدامات غیر منطقی ایالات متحده است».

شایان ذکر است که ایالات متحده آمریکا یک سفارت در پکن و 5 کنسولگری در 5 شهر دیگر شانگهای، گوانگچو، چنگدو، شنیانگ و ووهان در چین قاره‌ای و همچنین یک کنسولگری در هنگ کنگ دارد.

اقدام چین در بستن کنسولگری آمریکا در شینگدو پس از آن صورت می‌گیرد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنج‌شنبه انتقادهای شدید اللحنی را علیه چین و حزب حاکم این کشور مطرح و چین را کشوری «تجاوزگر و مستبد» توصیف کرد.

«دروغ خبیث»
چین پنج‌شنبه اعلام کرده بود که « ادعاهای آمریکا (علیه چین) مبنی بر جاسوسی و سرقت مالکیت معنوی، دروغی خبیث بیش نیست» که منجر به بسته شدن کنسولگری شده است.

ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه با ادعای این‌که جاسوسان چینی تلاش می‌کردند داده‌های یکی از مراکز در تگزاس و همچنین نظام پزشکی در دانشگاه ای اند ام تگزاس و مرکز سرطان در دانشگاه تگزاس ام دی اندرسون در هوستون را به سرقت ببرند 72 ساعت مهلت داده بود تا کنسولگری چین در شهر هوستون ایالت تگزاس بسته شود.

این اقدام آمریکا گام تنش‌آمیز بزرگ و فصل جدیدی از تنش‌های فزاینده میان بزرگترین اقتصادهای جهان را باعث شده است.

شایان ذکر است که طی ماههای گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و اعضای دولت او انتقادات زیادی را در تمام زمینه‌ها و پرونده‌ها و در مقدمه آنها مسأله ویروس جدید کرونا و پرونده هنگ‌ کنگ و اضافه بر آن جاسوسی و سرقت پژوهش‌ها علیه چین مطرح کرد‌ه‌اند.