۱۳۹۹ خرداد ۱۷, شنبه

مقامات فرانسه: رهبر شاخه القاعده در شمال آفریقا کشته شد


فلورنس بارلی وزیردفاع فرانسه شامگاه جمعه 5 ژوئن2020 ازکشته شدن عبدالمالک دروکدال رهبر شاخه القاعده در شمال آفریقا موسوم به «القاعده در کشورهای مغرب الإسلامی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه فلورنس بارلی وزیر دفاع فرانسه در شبکه «توئیتر» اعلام کرد که نیروهای فرانسه عبدالمالک دروکدال رهبر شاخه القاعده در شمال آفریقا را در شمال کشور آفریقایی مالی کشتند.

وزیر دفاع فرانسه در توئیتر نوشت:« در سوم ژوئن، نیروهای ارتش فرانسه با حمایت شرکای محلی و طی عملیاتی در شمال مالی، عبدالمالک دروکدال امیر القاعده در کشورهای مغرب اسلامی و تعدادی از نزدیک‌ترین معاونانش را کشتند».

عبدالمالک دورکدال یکی از با تجربه‌ترین تندروها در شمال آفریقا بود و پیش از این‌ که دخالت ارتش فرانسه در سال 2013 به رویارویی با آنها و متفرق شدن‌شان در منطقه الساحل بیانجامد یکی از مجموع کسانی بود که در کنترل تندروها بر شمال مالی نقش داشتند.

پیش از این گمان می‌رفت که عبدالمالک دروکدال در کوهستان‌های شمال الجزایر مخفی شده باشد.

گروه القاعده شاخه شمال آفریقا در شمال مالی و کشورهای نیجر، موریتانی و الجزایر فعالیت می‌کند.

از سویی فلورنس بارلی وزیر دفاع فرانسه یادآور شد که نیروهای فرانسه در منطقه شمال آفریقا که تعدادشان بالغ بر 5200 تن است در 19 ماه مه گذشته نیز محمد المرابط یکی از جنگجویان برجسته گروه داعش در صحرای بزرگ را بازداشت کردند.

عبدالمالک دروکدال ملقب به «ابو مصعب الودود» به همراه 24 تن دیگر از «عناصر تروریستی» در فوریه 2017 از سوی دادگاه کیفری شهرستان سکیکده در شرق الجزایر به طور غیابی به اعدام محکوم شده بود.