۱۳۹۹ خرداد ۲۷, سه‌شنبه

کنفرانس مطبوعاتی رافائل گروسی بعد از اجلاس شورای حکام [قسمت ایران]

سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی ۲۶/۳/۹۹ : « رافائل گروسی  Rafael Grossi، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از جلسه روز اول، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد سوال: مایلم در رابطه با دو مکان که آژانس می خواهد بازدید کند، بدانم. چه چیز ویژه ای در آنجا وجود دارد؟‌
آقای گروسی: دقیقا به همین دلیل است که ما درخواست دسترسی به آن مکانها را داریم، بدلیل اینکه اطلاعات بیشتری نیاز داریم. بنابراین ما امیدواریم که تلاشهای ما موفق شود و در نهایت اجازه داده شود، ما وارد آن مکانها شویم.  سوال: چه چیزی وجود دارد که شما را واقعا نگران میکند؟
آقای گروسی:‌ در رابطه با این مکانها ما در گزارش قبلی در ماه مارس و دوباره الان گزارش کرده ایم. ما چند سالی است که اطلاعاتی در اختیار داریم و روی آن اطلاعات کار کرده و صحت آن را تأیید کرده ایم که به وجود احتمالی مواد یا فعالیتهای هسته ای اشاره شده و این امر را موجه میکند که ما ارتباط داشته باشیم و از ایران خواستار شفاف سازی بیشتری شویم. در واقع در رابطه با این سه مکان است. ولی یکی از مکانها دیگر هم قابل بازدید نیست. بنابراین این مبنای پیگیری کنونی ما است.
سوال: پاسخ تان به استدلال ایران که آژانس نباید بر اساس اطلاعات کشورهای دیگر کار کند، چیست؟
آقای گروسی:‌ آژانس بر مبنای یک تجزیه و تحلیل دقیق، فنی و علمی که از خود کشور مربوطه می آید، اطلاعاتی که آژانس بدست می آورد و اطلاعات از سایر منابع کار میکند. هیچ تصمیمی بر اساس اعتبار لحظه ای یک اطلاعات در نمی آید، آژانس یک پروسه خیلی سیستماتیک تجزیه و تحلیل را طی میکند. و این بخشی از عملیات استاندارد آژانس است. چیز واقعا جدیدی در این رابطه وجود ندارد. طبعا وقتی آژانس بر اساس اطلاعاتی که دارد درخواست دسترسی میکند، حال هر اطلاعاتی که باشد و آژانس آنرا به‌دست آورده باشد، جای ابهامی وجود ندارد. کارشناسان ما مجموعه گسترده ای از اطلاعات را تجزیه و تحلیل میکنند و فقط زمانی که احساس کنند اطلاعات موجودشان یک تمرکز خاص تر و گفتگو را توجیه می کند، ما سوالاتی را مطرح میکنیم. ما در این باره سوالاتی را مطرح کردیم. ولی هیچ پاسخی دریافت نکردیم و آنگاه درخواست دسترسی به مکانها کردیم تا اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم. بنابراین فکر میکنم دیدگاه ما در این زمینه کاملا روشن است. ».