۱۳۹۹ خرداد ۲۸, چهارشنبه

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه عدم همکاری رژیم ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه عدم همکاری رژیم ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی
قطعنامه تروئیکای اروپا علیه عدم همکاری رژیم ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی
کشورهای فرانسه، انگلستان و آلمان با تهیه پیش نویس قطعنامه یی برای ارائه به قطعنامه تروئیکای اروپا علیه عدم همکاری رژیم ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمیشورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین از رژیم آخوندی خواستند از خواسته های آژانس تبعیت کند و اجازه بازرسی از سایتهای مخفی اش را بدهد.


خبرگزاری بلومبرگ نوشت: در پی شکایت آژانس بین المللی انرژی اتمی از رژیم ایران که اجازه بازدید از سایتهای اتمی اش را نمی دهد، این رژیم پس از ۸ سال با اولین توبیخ رسمی روبرو شد. قدرتهای اروپایی در یک نشست کلیدی در وین پیش نویس قطعنامه را ارائه کردند که از رژیم ایران می خواهد اجازه بازرسی از دو سایت را بدهد. قطعنامه تهیه شده توسط فرانسه، آلمان و انگلستان از رژیم ایران میخواهد «با تحقیقات آژانس انرژی هسته ای بین المللی» کاملاً همکاری کند.
این اولین توبیخ دیپلماتیک است که از سال ۲۰۱۲ توسط هیأت آژانس مستقر در وین به تصویب میرسد و می تواند زمینه را برای دور جدیدی از تشدید تنش در مورد برنامه هسته ای رژیم ایران فراهم کند.
براساس این سند، قطعنامه اروپا، که انتظار میرود از حمایت آمریکا برخوردار باشد، "از این که رژیم ایران بیش از ۴ ماه است اجازه دسترسی به سایتهایش را نمی دهد ابراز نگرانی جدی کرده است."
این قطعنامه که این هفته در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می شود می تواند با اجماع به تصویب برسد.

حمایت شورای امنیت ملی کاخ سفید از آژانس بین المللی انرژی اتمی
شورای امنیت ملی کاخ سفید همزمان با جلسه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اعلام کرد واشینگتن از خواسته مدیرکل آژانس برای همکاری فوری و کامل رژیم ایران با این آ‌‌ژانس، حمایت می‌کند. شورای امنیت ملی کاخ سفیدتأکید کرد: «جهان باید برای جلوگیری از بی‌اعتنایی آشکار رژیم ایران به خواسته های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متحد شود. هیچ کشور دیگری غیر از رژیم ایران تاکنون از پذیرش درخواست رسمی دسترسی آژانس به (اماکن برای بازرسی) تحت پروتکل الحاقی خودداری نکرده است».