۱۳۹۹ خرداد ۱۹, دوشنبه

آغاز مذاکرات بین‌الافغانی محور گفت‌وگوی نماینده آمریکا با رئیس دفتر طالبان در قطر



سهیل شاهین سخنگوی دفترسیاسی طالبان در دوحه قطر دوشنبه 8 ژوئن در توییتی نوشت، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان وملاعبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی این گروه در مورد سرعت بخشیدن به رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح صحبت کردند.

شاهین اضافه کرد، این دیدار در دوحه قطر صورت گرفت جنرال سکات میلر فرمانده عمومی نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و مطلق القحطانی نماینده خاص وزیر خارجه قطر نیز حضور داشتند.

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا سه روز پیش اعلام کرده بود، دور تازۀ سفر زلمی خلیلزاد به هدف تأمین صلح در افغانستان آغاز شده است. خلیلزاد به کشورهای قطر، پاکستان و افغانستان سفر می‌کند.

گفتنی است که این دیدار در شرایطی رخ داده که آمریکا اخیراً اولین حملات‌اش را علیه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح انجام داد.

سانی لگت سخنگوی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان جمعه 5 ژوئن 2020 از اجرای دو حمله هوایی علیه گروه طالبان در ولایت‌های فراه و قندهار خبر داد. این اولین حمله آمریکا علیه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح است. این توافقنامه به تاریخ 29 فوریه 2020 میان آمریکا و طالبان در دوحه قطر امضا شد.