۱۳۹۸ مهر ۱۷, چهارشنبه

پنتاگون نیروهای آمریکایی را از مسیر عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه دور کرد

جاناتان هوفمان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، سه‌شنبه ۸ اکتبر اعلام کرد که کشورش نیروهای خود را از مسیر عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه دور ساخته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، جاناتان هوفمان اظهار داشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده طی روزهای گذشته چندین بار با مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا و مارک میلی رئیس هیأت ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا درباره حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه رایزنی کرده است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای توضیح داد: «متاسفانه، ترکیه به طور یک‌جانبه دست به تحرک زده است و در نتیجه آن نیروهای آمریکایی در شمال سوریه را به دور از مسیر حمله احتمالی نیروهای ترکیه انتقال داده‌ایم تا سلامت آنها حفظ شود. در آن زمان وجود نیروهای‌مان در سوریه تغییر نداده‌ایم».

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد که او «به هر صورتی» دست از حمایت کُردها در سوریه نخواهد کشید.

دونالد ترامپ نیز در سسله توئیت‌هایی نوشت: «شاید در صدد ترک سوریه باشیم، اما در هر حالی از احوال دست از (حمایت) کُردها نخواهیم کشید، آنها اشخاصی ممتاز و جنگجویانی عالی هستند».

رئیس جمهوری آمریکا همچنین مجددا آنکارا را تهدید کرد که «آغاز هر گونه جنگ غیر ضروری از جانب ترکیه پیآمدهای ویرانگری را بر اقتصاد و ارزش پول ملی بی‌نهایت شکننده آن خواهد داشت. ما از کُردها حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل خواهیم آورد!».
هشدار بریتانیا درباره پیآمدهای وخیم عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

اندرو موریسون وزیر مشاور در امور خاورمیانه دولت بریتانیا در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر خارج کردن نیروهایش از سوریه گفت علی‌رغم این‌که تصمیم‌های نظامی موضوعی است که به دولت آمریکا ارتباط دارد اما وزیرانی از بریتانیا رایزنی‌هایی را با همتایان آمریکایی انجام داده‌اند و در این باره تاکید کرده‌اند که عملیات نظامی ترکیه می‌تواند عواقب وخیمی را برای منطقه به دنبال داشته باشد و تلاش‌های انجام شده برای شکست داعش را تهدید خواهد کرد».

وزارت دفاع ترکیه سه‌شنبه از تکمیل تدارکات برای آغاز حمله نظامی به شمال سوریه خبر داد. این در حالی است که پیام‌های متفاوتی از ایالات متحده درباره این‌که ترامپ به انجام این حمله اجازه خواهد داد یا خیر مخابره شد.

ارتش ترکیه پیش از این نیروهایی کمکی را به سوی نیروهای مستقر خود در مرزهای سوریه اعزام کرد و کامیون‌های نظامی حامل نفربرهای زرهی و ادوات مختلفی که به سوی مرزهای سوریه در جنوب اعزام شده، مشاهده شده‌اند.

همچنین اتوبوس‌های حامل عناصری از یگان‌های ویژه و کامیون‌های حامل مهمات آنها از ترکیه به شهرستان البیلی وابسته به منطقه لکلیس در مرز با سوریه اعزام شد.