۱۳۹۸ مهر ۱۷, چهارشنبه

کاخ سفید اعلام کرد با تحقیقات کنگره در ارتباط با استیضاح همکاری نمی‌کند


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، شدیدا از روند تحقیقات انتقاد کرده و آن را «تصفیه حساب سیاسی» توصیف کرده‌است

کاخ سفید آمریکا به مجلس نمایندگان آن کشور که اکثریت در آن با دمکرات‌هاست، اعلام کرده قصد مشارکت در تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهوری را ندارد.

نامه رسمی در این مورد روز ۱۶ مرداد ارسال و در آن تحقیقات در مورد دونالد ترامپ، «نامشروع» و روند اقدامات مربوط به آن «بی‌پایه و اساس» و «برخلاف قانون اساسی» توصیف شده‌است.

نامه کاخ سفید تنها اندکی پس از آن ارسال شده که وزارت خارجه ایالات متحده به گوردون ساندلند، سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا، دستور داد در مجلس نمایندگان برای ادای شهادت حاضر نشود.

در واکنش آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، غیبت آقای ساندلند را «نمونه‌ای دیگر از اقدامات مشخصی» دانسته که با هدف ممانعت از تحقیقات کنگره انجام گرفته است.


گوردون ساندلند برای حضور در کنگره از اروپا به کشورش بازگشته بود، و در همین زمان بود که آقای ترامپ در فضای مجازی، روند تحقیقات را «دادگاه نمایشی» توصیف کرد؛ [«دادگاه کانگورو» (یا در فارسی دادگاه نمایشی) که در متن پست دونالد ترامپ به آن اشاره شده به دادگاهی گفته می‌شود که افراد را را بدون ادله و مدارک کافی و درست محاکمه می‌کند/ر.ف.].

قانون‌گذاران دمکرات کمی بعد برای آقای ساندلند احضاریه صادر کردند.
// // /**/ نمایی از کاخ کنگره ایالات متحده
بیشتر در این باره:
تحقیقات استیضاح؛ دمکرات‌ها احضاریه‌های بیشتری برای پنتاگون و کاخ سفید فرستادند

روند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده از دوم مهر ماه به دستور نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز شد؛ پس از انتشار گزارش‌ها در مورد تماس تلفنی بین دونالد ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین، که بنا بر شکایت یک مقام اطلاعاتی آمریکا، در جریان آن آقای ترامپ از ولودیمیر زلنسکی خواسته در مورد خانواده بایدن تحقیق کند.

در مورد هانتر بایدن، پسر جو بایدن، و فعالیت‌های اقتصادی او در اوکراین بیشتر بخوانید
جو بایدن، معاون باراک اوباما در زمان ریاست‌جمهوری او، از رقبای اصلی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، از حزب دمکرات است.

گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، از اهداکنندگان مالی حزب جمهوری‌خواه بود و پیش از این هیچ سابقه دیپلماتیکی نداشت.

از دیگر افرادی که قرار است به کنگره بروند یکی از مشاوران وزارت خارجه، اولریک برشبول، است، ولی مشخص نیست آیا او در کنگره حاضر خواهد شد یا نه. ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در کی‌یف، از دیگر افرادی‌ست که به کنگره احضار شده‌‌است.

در شکایت مقام اطلاعاتی آمریکا از مکالمه آقایان ترامپ و زلنسکی ادعا شده که دونالد ترامپ «با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری خواستار دخالت از سوی یک کشور خارجی» در انتخابات سال ۲۰۲۰ شده است.

این گفت‌وگوی تلفنی اندکی پس از توقف کمک‌های نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین صورت گرفت.

بنا بر شکایت مقام اطلاعاتی آمریکا کرت ولکر، نماینده ویژه مستعفی دولت دونالد ترامپ در امور اوکراین، و گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، به رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهادهایی در زمینه «نحوه هدایت» خواسته‌های ترامپ ارائه کردند.

دونالد ترامپ ضمن رد هرگونه خطایی در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود با زلنسکی، روند تحقیقات مربوط به استیضاح را «کلاهبرداری» توصیف کرده و می‌گوید هدف دمکرات‌ها این است که «عمل به وظایف را برای من سخت‌تر کنند».