۱۳۹۸ مهر ۱۱, پنجشنبه

ایتالیا پرواز ماهان ایر بر آسمان این کشور را ممنوع کرد

                               ماهان ایر - عکس از آرشیو
ایتالیا روز پنجشنبه ۱۱مهر ۹۸ به جمع کشورهایی پیوست که پرواز هواپیماهای ایرانی را بر فراز آسمان خود ممنوع کرده‌اند.
مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، از تصمیم ایتالیا برای عدم تمدید مجوز پروازهای ماهان ایر به این کشور تقدیر کرده است.

لازم به یادآوری است که مایک پمپئو در کنفرانس خبری با همتای ایتالیایی خود گفت: ما باید هم‌چنان یکپارچه و متحد در برابر اقدامات تجاوزکارانه ایران بایستیم. کشورهای اروپایی در حال آگاه شدن از این واقعیت هستند که ایران متجاوز است و کشور مورد ستم قرار گرفته، نیست.

 قابل توجه است که آمریکا در سال‌های گذشته بارها ماهان ایر را به انتقال افراد و تجهیزات نظامی برای شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم ایران در سوریه متهم کرده است.

نگاهی به سوابق هواپیمایی ماهان ایر متعلق به سپاه پاسداران خامنه‌ای
کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت ایران در اکتبر ۲۰۱۷ گزارش مشروحی درباره سوابق شرکت ماهان و ارتباطات این شرکت با سپاه پاسداران منتشر کرد.

این شرکت اگر ‌چه تحت عنوان یک مؤسسه خصوصی شروع به کار کرده و ثبت شده است، اما تمام شواهد دال بر ارتباطات گسترده آن با بالاترین مقامات حکومتی از روزهای نخست شروع کار و استفاده گسترده از امکانات حکومتی در بالاترین سطوح در راه‌اندازی و گسترش آن است.

مؤسسه ضد مولی الموحدین که در سال ۱۳۶۶ در کرمان ثبت شد، صاحب ۱۰۰درصد سهام خط هوایی ماهان است.
مرکز تأسیس شرکت ماهان، شهر کرمان است. اسم شرکت ماهان، برگرفته شده از شهر کوچکی به‌نام ماهان است که در ۳۵کیلومتری کرمان قرار دارد. اسم شرکت توسط عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد آخوند محمد خاتمی بر روی این شرکت گذاشته می‌شود.

از نظر زمانی، شرکت ماهان اندکی بعد از شکل‌گیری نیروی قدس به‌عنوان ارگان خارج کشوری سپاه پاسداران، تأسیس شده است.

بخش اعظم نفرات اصلی و تعیین‌کننده شرکت ماهان از اعضای سپاه پاسداران و مشخصاً از فرماندهان نیروی قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی هستند از جمله

حمید عرب نژاد خانوکی، که متولد زرند کرمان است، مدیر عامل این خط هوایی و از دوستان بسیار نزدیک قاسم سلیمانی است.( جزئیات بیشتر)



دادگاه عالی اداری شهر لونبورگ آلمان در واکنش به اعتراض ماهان ایر، ممنوعیت پرواز هواپیماهای این شرکت متعلق به سپاه پاسداران به آلمان را تأیید کرد.

اداره فدرال هوانوردی آلمان اول بهمن ۹۷ اعلام کرد که هواپیماهای ماهان ایر اجازه نشستن و برخاستن در آلمان را ندارند.

دادگاه لونبورگ حکم داد که با توجه به منافع سیاسی عمومی جمهوری فدرال آلمان لغو مجوز تردد هوایی هواپیماهای ماهان ایر بلامانع است و می‌تواند ادامه پیدا کند.

وزارت‌خارجه فرانسه اعلام کرد هواپیماهای ماهان ایر متعلق به سپاه پاسداران از روز اول آوریل (۱۲فروردین ۹۸) اجازه ورود به خاک فرانسه را نخواهند داشت.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نهادهای فرانسوی به مدت طولانی این موضوع را مورد بررسی قرار داده بودند. سه منبع رسمی دیپلماتیک در فرانسه لغو مجوز پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان برای ورود به خاک فرانسه را مورد تأیید قرار دادند.

مطالب مرتبط:
خودداری فرودگاههای بین‌المللی، از سوخت رسانی به هواپیماهای رژیم
«ماهان ایر»؛ در خدمت تروریسم سپاه پاسداران
ممنوعیت پرواز ماهان ایر متعلق به سپاه پاسداران بر فراز خاک فرانسه