یک عضو مجمع تشخیص مصلحت از بیاعتمادی مردم به نهادهای نظام و زیرفشار قراردادن آنها برای تصویب لوایح مرتبط با “افایاتیاف” انتقاد کرد. او اینستکس را نیز کوهی نامید که موش زایید.
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از اینکه “افآیتیاف” به “مساله توده مردم تبدیل شده” و مردم به “مجموعه مهمی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اعتماد ندارند” انتقاد کرده است.
مصباحی مقدم در این گفتوگو با اشاره به فشارهایی که به تصمیمگیران کشور جهت بررسی کنوانسیونهای زیرمجموعه “افآیتیاف”(FATF) اعمال میشود، گفت: «چطور بسیاری از مردم به خودشان اجازه میدهند که به نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند که این کار را بکنید یا نکنید؟»
او اضافه کرد «البته ما به مردممان حق میدهیم که دغدغه مسائل نظام و آنچه در جریان تصمیمگیری کشور است را داشته باشند چرا که زخم خوردهاند و این زخم خوردنها موجب حساسیت آنها شده اما آیا نباید به ساختاری که نظام ایجاد کرده اعتماد کنند؟»
مصباحی مقدم ابراز تاسف کرده که مباحث مربوط به لوایح افآیتیاف به “مسائل توده مردم” تبدیل شده است. او میگوید اینها “مسائلی بسیار پیچیده و فنی” و نیازمند بررسیهای تخصصی هستند.
بنابر گزارشهایی که تاکنون در رسانههای ایران منتشر شده، فشارها به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت درباره لوایح متربط با “افآیتیاف”، عمدتا از سوی گروههای تندرو و با هدف جلوگیری از تصویب آنها بوده است. در موارد معدودی هم برخی مقامهای وزارت خارجه و یا کارشناسان و استادان دانشگاه خواستار تصویب این لوایح شدهاند.
گروههای تندرو و نهادهایی که در کنترل آنهاست و عمدتا زیر نظر ولی فقیه فعالیت میکنند از نظارت و کنترل بیشتر بر فعالیت مالی و بانکی کشور که در پی تصویب لوایح افآیتیاف و پیوستن ایران به کنوانسیونهای مقابله با تامین مالی تروریسم و مقابله با جرائم سازمانیافته فراملی بهوجود خواهد آمد نگران هستند. این کنترلها احتمالا مشکلاتی را در برابر ادامه سوءاستفادهها و پولشویی و انتقال پول از ایران به گروههای اسلامگرای فعال در منطقه ایجاد خواهد کرد.
از آغاز سال ۱۳۹۷ چهار لایحه مرتبط با FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی در مجلس ایران در نوبت بررسی و تصویب بودند. این لوایح چهارگانه عبارتند از:
* لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی
* لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم
* لایحه الحاق ایران کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمانیافته فراملی (پالرمو)
* لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بینالمللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)
دو لایحه اول اواخر تابستان و اواسط پاییز تصویب شدند، اما دو لایحه دیگر که خواستار الحاق ایران به دو کنوانسیون بینالمللی مهم هستند، در مجلس تصویب شدهاند اما گرفتار ایرادهای شورای نگهبان و بحثهای ادامهدار مجمع تشخیص مصلحت شدهاند.
دوسوم اعضای مجمع مخالف هستند
مصباحی مقدم در ادامه گفتوگوی خود با خبرگزاری کار ایران میافزاید: «الان بخش زیادی از مقالاتی که کارشناسان در رسانهها مینویسند تماما دارند توصیه میکنند که این دو کنوانسیون بسیار خوب است و باید به آن بپیوندیم و ۱۹۰ کشور به آن پیوستهاند و میگویند ما که تافته جدا بافته نیستیم و یا میگویند موجب شفافیت مبادلات میشود.»
او در پاسخ کارشناسانی که پیوستن به دو کنوانسیون را توصیه میکنند میگوید: «مگر ما میخواهیم از تروریستها حمایت کنیم که بخواهیم راجع به تامین مالی تروریسم یا پالرمو تردید و تامل داشته باشیم؟ اینها القاء شبهات اذهانی است که نظراتی کارشناسی هم هست، اما مساله را ساده مینگرند و چون در مطبوعات میآید توده مردم اینها را میبینند و گمان میکنند که مجمع تشخیص مصلحت نظام میخواهد یک کار سیاسی کند که این را کش داده است.»
مصباحی مقدم در این باره توضیحی نداد که “اگر جمهوری اسلامی ایران از تروریسم حمایت نمیکند و با جرائم سازمانیافته فراملی نیز هیچ ارتباطی ندارد”، چرا باید در پیوستن به این کنوانسیونها تردید بهخود راه دهد؟
او درباره وزن نظرات مخالف و موافق پیوستن ایران به کنوانسیونهای دو گانه در میان اعضای مجمع تشخیص مصالحت نظام میگوید «تقریبا یک سوم نظرشان موافق پیوستن است و دو سوم نظرشان مخالف پیوستن است.»
مصباحی مقدم دلیل مخالفت خود و دیگر همفکرانش در مجمع با پیوستن ایران به دو کنوانسیون را قرار دادشتن در “شرایط تحریمی” اعلام کرد.
او میگوید: «آیا ما در مقابل چنین تحریمی بیاییم کانالهای مالی و داد و ستد و تجارت خود را که به صورت دور زدن تحریمها انجام میدهیم را افشا کنیم؟ این کار صددرصد کار احمقانهای است. خصوصا که رئیس دورهاى آن شخصی است که مسئول میز تحریم ایران در وزارت خزانهداری آمریکا است و طمع کرده که ایران به سى اف تى و پالرمو بپیوندد تا بتواند کانالهای مالی ایران را بر اساس تعهد ایران شناسایی و مسدود کند.»
او در پاسخ به این پرسش که چرا این نظر مجمع رسما و بهطور نهایی اعلام نمیشود؟ میگوید «ما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم همین تصمیم را هم باید بر اساس مصلحت بگیریم. مصلحت اقتضا میکند که با تاخیر تصمیم بگیریم آنها هم چهارماه دیگر فرصت دادهاند و در این چهارماه هیچگونه تغییری در مناسبات بینالمللی ما از نظر تجارت و صادرات و واردات و کانالهای مالی موجود رخ نخواهد داد. حتی بنا به تقاضای نماینده دولت این تاخیر انجام شد.»
«اینستکس» کوهی است که موش زایید
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفتوگو درباره سازوکار اروپا برای حمایت از مبادلات تجاری با ایران (اینستکس) نیز نظر داده است. او گفته اینستکس کوهی بود که موش زاییده است.
مصباحی مقدم میگوید: «تحریمهای آمریکا تحریمهایی است که اروپا نتوانست مقابل آن بایستد، به همین دلیل هم اروپاییها از ایجاد ارتباط تجاری و مالی عدول کردند و به اینستکس رسیدند، یعنی اگر کل اروپا میخواهد با ایران تجارت کند باید از این کانال تجارت کند که مبادلات زیر نظر افاىتىاف صورت بگیرد. این یعنی اینکه ما الان که داریم با اروپا تجارت میکنیم همین را هم ببندیم و محدود کنیم.»
وی اضافه میکند: «این هنر اروپاییها است که به اسم خدمت به ایران و ملت ایران، روابط بین ایران و اروپا را به نحوی تنظیم کنند تا برای اینکه ایران به برجام پایبند بماند وکانالی را ایجاد کنند که به تعبیر من کوه موش زاییده است. در ادامه مطالبه میکنند که شما به پالرمو و سىافتى هم بپیوندید، ولی ما شرایط مان متفاوت است.»