۱۴۰۲ مهر ۱۸, سه‌شنبه

حملات هوایی و دریایی گسترده اسرائیل به غزه


عملیات «طوفان الاقصی» حماس علیه اسرائیل سه‌شنبه ۱۸ مهر در حالی وارد چهارمین روز می‌شود که بمباران شدید نوار غزه توسط اسرائیل همچنان ادامه دارد.

منابع «العربیه» بامداد امروز از ادامه بمباران شدید مناطق غزه توسط اسرائیل خبر دادند.در همین حال مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز بامداد سه‌شنبه از حملات جدید و خشونت آمیز اسرائیل به غزه خبر داد.

این مرکز اعلام کرد که قایق‌های نیروی دریایی اسرائیل نیز بمباران خود را در سواحل شهر غزه تجدید کرد ساکنان این مناطق در حال جابجایی مداوم و ترک خانه‌هایشان هستند.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته کنترل مجدد بر مرز غزه را به دست گرفته است.رادیو ارتش اسرائیل به نقل از سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل اعلام کرد که این نیروها در حال مین‌گذاری بخش‌های نفوذی حصار مرزی غزه هستند و هیچ نشانه‌ای از وجود تونل‌های نفوذ در سراسر مرز غزه وجود ندارد.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که شب گذشته به ۲۰۰ هدف در نوار غزه حمله کرد و سایت‌هایی نظامی حماس در خان یونس و محله حی الرمال را هدف قرار داده است.

در همین حال منابع العربیه از کشته‌شدن تعدادی از خبرنگاران در بمباران یک ساختمان مسکونی در غرب غزه توسط اسرائیل خبر دادند.

در حالی که رسانه‌های فلسطینی از کشته‌شدن ۳ خبرنگار در بمباران یک ساختمان مسکونی در غرب غزه توسط اسرائیل خبر دادند.

تلویزیون فلسطین پیشتر گزارش داده بود که اسرائیل برج حجی که تعدادی دفاتر رسانه‌ای را در خود جای داده بود، هدف قرار داد و در نتیجه این حمله تعدادی زخمی شدند.

حملات اسرائیل به نوار غزه شب گذشته تا ساعات اولیه بامداد امروز ادامه داشت.

منابع رسانه‌ای فلسطین از کشته و زخمی‌شدن ده‌ها فلسطینی در این حملات خبر دادند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت که نیروی هوایی این کشور در حال انجام «یکی از بزرگترین حملات هوایی» خود علیه جنبش حماس در نوار غزه است. این حملات پس از حمله افراد مسلح این جنبش به تعدادی شهرک در اطراف نوار غزه آغاز شد.

پیشتر خبرنگار العربیه گزارش داده بود که درگیری فلسطینیان با نیروهای اشغالگر اسرائیلی در نزدیکی منطقه سعد در جنوب اسرائیل رخ داده است.

او افزود: «نیروی دریایی اسرائیل شروع به گلوله باران سواحل مرکزی و خان یونس کرد».

خبرنگار العربیه همچنین بر افزایش دفعات حملات اسرائیل به نوار غزه تأکید کرد. او گفت در حملات اسرائیل به جبالیا شمال غزه حداقل دو فلسطینی کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

ارتش اسرائیل نیز به نوبه خود اعلام کرد که حماس از آغاز حمله شنبه گذشته، ۴۵۰۰ موشک از غزه به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

«طوفان الاقصی»

این تحولات و درگیری‌ها با عملیات «طوفان الاقصی» که طی آن گروه‌های فلسطینی جهاد اسلامی و حماس در غزه صبح روز شنبه گذشته حمله غافلگیرانه‌ای به شهرها و جوامع مسکونی در مناطق اطراف نوار آغاز کرده‌اند این عملیات نظامی حماس تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ اسرائیلی منجر شده است.

از سوی دیگر حملات اسرائیل به نوار غزه نیز تاکنون به کشته شدن حدود ۵۰۰ فلسطینی منجر شده است.

همزمان نگرانی‌ها از احتمال باز شدن جبهه‌ای در شمال اسرائیل و آغاز درگیری بین حزب الله و ارتش اسرائیل افزایش یافته است.

روز گذشته ارتش لبنان اعلام کرده بود که شهرها و مناطق مرزی در معرض بمباران هوایی و توپخانه ای اسرائیل قرار گرفته و از شهروندان خواسته بود به مناطق مجاور مرز نروند.