۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

دیدار چاووش اغلو از طرابلس و بررسی راهکار اخراج مزدوران خارجی از لیبی

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز دوشنبه 13 اردیبهشت، برای اجرائی کردن تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین آنکارا و طرابلس بویژه مسئله اخراج مزدوران از لیبی،با الدیبه،رئیس دولت وحدت ملی لیبی ونجلاء المنقوش وزیرخارجه این کشور در طرابلس ملاقات کرد.

به گزارش منابع محلی لیبی، وزیر خارجه ترکیه و مقامات طرابلس در این دیدار درباره برقراری صلح در لیبی، اجرائی کردن تفاهم‌ نامه‌های امضا شده بین طرفین و مسئله اخراج مزدوران بیگانه که در نزاع داخلی لیبی از توسط ترکیه به لیبی ارسال شدند، رایزنی خواهند کرد.

کارشناسان امور لیبی می‌گویند، دیدار وزیر خارجه ترکیه از لیبی از آن جهت حائز اهمیت است که دو روز پیش از نشست رسمی مهم میان مقام‌های ترکیه و مصر صورت می‌گیرد.

در راستای رویکردهای سیاسی جدید ترکیه و تجدید نظر آنکارا در سیاست خود در رابطه با مصر و کشورهای عربی سعودی و امارات، قرار است مقام‌های ترکیه و مصر برای نزدیک کردن دیدگاه‌های خود در باره مسائل خاورمیانه، نشستی در قاهره برگزار کنند.

سفر مولود چاووش اغلو به لیبی یک ماه پس از دیدارعبدالحمید الدیبه از آنکارا و ملاقات او با رجب طیب اردوغان، صورت می‌گیرد.

رسانه‌های محلی لیبی به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور گفتند که در سفر وزیر خارجه ترکیه تعدادی پرونده‌های مشترک لیبی و ترکیه، به‌ویژه پرونده حضور نظامی ترکیه در شهرهای منطقه غرب لیبی و همچنین پرونده مزدوران و جنگجویان خارجی در این کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

منابع لیبیایی گفتند که دولت وحدت ملی بر اخراج همه مزدوران و جنگجویان خارجی که از نوامبر 2019 تاکنون به این کشور منتقل شده‌اند، تاکید خواهد کرد.

اخراج مزدوران جنگی از لیبی یکی از مهمترین خواسته‌های لیبیایی‌ها، کشورهای عربی و جامعه جهانی است.

یک ماه پیش عبدالحمید الدیبه، نخست وزیر لیبی، در یک دیدار رسمی از ترکیه با رجب طیب اردغان همتای ترکیه‌ای خود ملاقات کرد.

نخست وزیر لیبی در دیدار خود با اردوغان ضمن بررسى تحولات جاری لیبی پس از تشکیل دولت وحدت ملی، بر ضروت اخراج مزدوران خارجی از کشور متبوعش تاکید کرد.