۱۴۰۰ اردیبهشت ۳۱, جمعه

بحران در روابط مراکش و اسپانیا؛ مادرید از رهبر پولیساریو در خاک خود استقبال کرد


 ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش، با انتقاد از سیاست اسپانیا در برابر رباط، روز پنج شنبه 30 اردبیهشت، اعلام کرد «کشور مراکش سیاست و گفتمان دوگانه اسپانیا را رد می‌کند».

ناصر بوریطه اضافه کرد «اسپانیا باید بداند که مراکش امروز، مراکش دیروز نیست» با تأکید بر این نکته که دلیل اصلی بحران در روابط دو کشور،به موضوع استقبال دولت مادرید از «رهبر جبهه پولیساریو» با «هویت جعلی» است.

در همین زمینه، یک مقام بلندپایه مراکشی امروز در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد:« بحران روابط با اسپانیا هیچ ارتباطی با موضوع مهاجرت غیرقانونی ندارد، بلکه بحران فعلی در روابط دو کشور، به‌دلیل استقبال دولت مادرید از «ابراهیم غالی» رهبر جدایی‌طلب جبهه پولیساریو برای معالجه است».

                      ابراهیم غالی    پناهجویان

بالا گرفتن بحران روابط میان دو کشور، پس از این صورت گرفت که وزیر دفاع اسپانیا، مراکش را متهم کرد از موضوع مهاجرین به‌عنوان ابزار فشاری بر دولت مادرید استفاده می کند. در روزهای گذشته تعداد زیادی از مهاجرین مراکشی، وارد بخش «سبتا» اسپانیا شدند و نگرانی‌هائی برای دولت مادرید ایجاد کردند.

هجوم پناهجویان از روز دوشنبه، زمانی شدت گرفت که دولت مراکش محدودیت‌های مرزی خود با اسپانیا را کاهش داد که گفته می‌شود این اقدام مراکش، واکنشی به میزبانی اسپانیا از رهبر جبهه پولیساریو به حساب می‌آید.


مارگریتا روبلس، وزیر دفاع اسپانیا، در واکنش به این اقدام مراکش گفته «دولت رباط زمینه لازم برای عبور هزاران نفر از پناهجویان در مرز آبی میان دو کشور را فراهم کرد و به پناهندگان کمک کرد تا از بالای حصار مرزی میان دو کشور بپرند، موضوعی که جان این پناهجویان را با خطر مواجه کرد».

او در مصاحبه با رادیو «آر.ان.ای» گفت:«هرگونه فشار برای بهره‌برداری در این زمینه هرچند که کوچک باشد یا زیر سؤال بردن اصول تمامیت ارضی خود را قبول نمی‌کنیم». روبلس درباره خواسته‌های واقعی مراکش از اسپانیا یا آنچه که وی آن کشور را به آن متهم کرده، به صراحت سخن نمی‌گوید.

بحران در روابط دو کشور با ورود یک ماه پیش «ابراهیم غالی» رهبر جبهه پولیساریو که برای استقلال صحرای غربی از خاک مراکش می‌جنگد، آغاز شد. اسپانیا می‌گوید به‌دلیل انگیزه‌های انسانی و جهت معالجه در بیمارستان، به رهبر پولیساریو اجازه داده است وارد خاک کشورش شود.