۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

میلی: نیروهای افغان پس از خروج سربازان آمریکا با نتایج احتمالی بدی روبه‌رو هستند

جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است که نیروهای افغانستان پس از خروج سربازان آمریکا از این کشور، با «نتایج احتمالی بد» علیه طالبان روبرو هستند.


جنرال مارک میلی در این مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت، آینده‌ افغانستان غیرقابل پیش‌بینی است و متغییرهای زیادی در این کشور وجود دارد.

به باور او یا فاجعه‌ای در انتظار افغانستان است یا احتمال استقرار دولت و ارتش متحد وجود دارد.

میلی گفت که در حال حاضر با صراحت نمی‌توان گفت که کدام یک از این دو امکان در افغانستان متحقق خواهد شد. به‌رغم آن، او بر اهمیت پشتیبانی نظامی آمریکا از ارتش افغانستان تاکید کرد.

این جنرال ارشد ارتش آمریکا آینده افغانستان را پس از خروج نیروهای خارجی «ناروشن و نگران کننده» می‌داند.

خروج سربازان آمریکایی از افغانستان 

خروج سربازان آمریکایی از افغانستان از روز گذشته (یکم مه) آغاز شد و تا 11 سپتامبر 2021 ادامه دارد. جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده چندی قبل اعلام کرد که کلیه نیروهای آمریکایی تا 11 سپتامبر افغانستان را ترک می‌کنند.

مقامات امنیتی افغانستان: خروج نیروهای خارجی از کشور نگران‌کننده نیست

مسئولان ارشد امنیتی افغانستان 24 آوریل 2021، در نشست خبری مشترک در کابل اعلام کردند، با خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و آنها برای دفع هر نوع تهدید آمادگی کامل دارند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در این نشست خبری گفت که نیروهای امنیتی افغان آماده دفع حملات طالبان هستند و مردم نگران خروج نیروهای خارجی نباشند.

محب توضیح داد که جامعه جهانی با وجودی که از افغانستان خارج می‌شود، اما کمک‌های فنی و مالی‌اش با این کشور ادامه می‌یابد.

به گفته این مقام افغان این کشور در حال حاضر 63 هواپیمای جنگی دارد که همه کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و نیاز نیروهای هوایی را تامین می‌کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان اضافه کرد که نیروهای امنیتی افغان تسلط کامل بر وضعیت دارند و همسایگان و کشورهای منطقه و شهروندان افغان تشویش نکنند.

مجلس نمایندگان افغانستان: طالبان خشونت‌ها را افزایش داده‌اند

از سوی دیگر، رییس و شمار دیگری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان امروز در نشست عمومی این مجلس، طالبان را به افزایش خشونت‌ها متهم کرده و گفتند، روزی نیست که شمار بزرگی از نظامیان و غیر نظامی جان‌های شان را در جنگ در کشور، از دست ندهند.