۱۴۰۰ خرداد ۵, چهارشنبه

روحانی به دنبال«حکم حکومتی»؛ درباره تصمیم شورای نگهبان به رهبر نامه نوشته‌ام

اعلام فهرست هفت نفره نامزدهای احراز صلاحیت شده توسط وزارت کشور ایران در روز گذشته، اعتراض‌ها و واکنش‌های فراوانی را در بر داشت. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در همین رابطه گفت «درباره تصمیم شورای نگهبان به ناچار به رهبری نامه نوشته‌ام و آنچه در ذهنم بود به ایشان منتقل کردم».

روحانی روز چهارشنبه 5 خرداد در جلسه هیئت دولت گفت: «درباره اصل 113 قانون اساسی به شورای نگهبان تذکر دادم، اما این شورا هر بار درباره این اصل تذکر می‌دهیم تفسیر خودش را دارد و می‌گوید نمی‌توانید در این زمینه تذکر دهید.»

تصمیمات شورای نگهبان در زمینه رد صلاحیت‌ها همیشه با موجی از مخالفت‌ها همراه بوده، ولی این بار موجب اعتراض برخی اعضای خود شورا هم شده است.

صادق آملی لاریجانی، عضو فعلی فقهای شورای نگهبان و رئیس سابق قوه قضائیه تصمیمات این شورا در زمینه رد صلاحت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را «غیرقابل دفاع» و تحت تاثیر «دخالت‌های فزاینده نهادهای امنیتی» توصیف کرد.

درخواست برای «ورود» به مساله انتخابات

روحانی گفت که شب گذشته به علی خامنه‌ای نامه نوشته است و او خواسته تا به مساله انتخابات «ورود کند».

او اظهار داشت، موضوع صلاحیت‌ها به عهده شورای نگهبان است و خامنه‌ای در دوره‌های گذشته کمتر وارد شده بود اما بوده مواردی که «با حکم حکومتی فرد یا افرادی را اضافه کرده است».

گفتنی است مصطفی معین، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، با حکم حکومتی رهبر ایران تائید صلاحیت شد.

رئیس جمهوری ایران مدعی شد که انتخابات در ایران «ضامن مشروعیت نظام» است و «همه تصمیماتی که صورت می‌گیرد اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد مشروعیت ندارد.»

روحانی با اشاره به کاهش مشارکت مردمی در انتخابات‌های گذشته گفت:‌ «98 درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند. هرچه زمان می‌گذرد چرا باید این درصد کم بشود؟»

بنا بر اعلام روز گذشته شورای نگهبان، اسامی نهایی 7 نامزد از میان 592 نامزد برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اعلام شد.

این هفت نفر که تنها 1 درصد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستند، عبارتند از: ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده و علیرضا زاکانی.

اکنون این احتمال وجود دارد خامنه‌ای برای گرم کردن تنور انتخابات به صحنه «ورود» کند و با «حکم حکومتی» افراد رد صلاحیت شده را به «رقابت» وارد کند و بدین ترتیب انتخابات را از فرو ریختن به یک نمایش از پیش تعیین شده، نجات دهد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران قرار است 28 خرداد برگزار شود.

این دوره از انتخابات به دلیل تراکم بحران‌ها و همزمانی آنها به چالشی بزرگ برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است.