۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

شورای نگهبان: فقط 40 نامزد با شرایط جدید احراز صلاحیت می‌شوند در این دوره از انتخابات تنها 40 زن ثبت نام کرده‌اند

 عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در ایران با تاکید بر «رجل مذهبی و سیاسی بودن» به عنوان شرط لازم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از احتمال تایید حداکثر 40 داوطلب در انتخابات خبر داد.

کدخدایی که شامگاه یک‌شنبه 26 اردیبهشت در شبکه «خبر» تلویزیون ایران سخن می‌گفت، با تمجید از مصوبه اخیر شورای نگهبان و تاثیر آن بر کاهش تعداد نامزدهای انتخابات از 1630 نفر در دوره پیش به 592 نفر در دوره کنونی اظهار داشت: «حدود 40 داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.»

در آستانه این دور از انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان طبق مصوبه‌ای بدون بررسی و تایید در مجلس ایران، چهار شرط جدید مدرک تحصیلی (فوق لیسانس) شرط سنی (40 تا 75 سال)، مجموعه‌ای از «سوابق کاری» در دستگاه‌های دولتی، قضایی، قانونگذاری و نظامی و «عدم سوءپیشینه» را به قانون انتخابات اضافه کرد.

در انتخابات گذشته ریاست جمهوری سال 1396، شورای نگهبان، در نهایت تنها 6 نفر را به میدان رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری فرستاد.

حذف پیشا‌پیش نامزدهای زن

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر مفهوم «رجل» در احراز صلاحیت نامزدها، ضمن اشاره ضمنی به رد صلاحیت داوطلبین «زن»، شرط صلاحیت کاندیداهای مرد را همزمانی رجل سیاسی و مذهبی دانست و گفت: «این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد اما رجل مذهبی نباشد یا رجل مذهبی باشد اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد.»

در این دوره از انتخابات تنها 40 زن ثبت نام کرده‌اند که نسبت به سال 1396 کاهش 71 درصدی را نشان می‌دهد.

نامزدها باید «احراز صلاحیت» شوند

کدخدایی با اشاره به «احراز صلاحیت» داوطلبان در شورای نگهبان، به شرح چگونگی «فیلتر شدن» نامزدها پرداخت و تاکید کرد: «برای تایید صلاحیت داوطلبان، 7 رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی 6 رای یا کمتر داشته باشد، تایید نمی‌شود.»

مفهوم و نحوه «احراز صلاحیت» که اعتراض بسیاری از فعالان سیاسی در ایران را برانگیخته در چارچوب «نظارت استصوابی» شورای نگهبان است و طبق نظر برخی ناظران حقوقی گزاره «اصل بر برائت است» را نقض می‌کند.

مهلت نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ایران در 25 اردیبهشت پایان پذیرفت.

شورای نگهبان از امروز دوشنبه 27 اردیبهشت بین 5 تا حداکثر 10 روز به بررسی صلاحیت نامزدها خواهد پرداخت.

پس از تعیین داوطلبین نهایی، تبلیغات انتخابات از 7 خرداد به مدت 20 روز ادامه خواهد داشت.

تبلیغات نامزدها یک روز پیش از انتخابات متوقف می‌شود و در نهایت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه 28 خرداد 1400 برگزار خواهد شد.