۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

بایدن: فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها سزاوار زندگی مشترک در صلح هستند

 جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه 27 اردیبهشت، گفت دولت او با فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در تلاش است تا به یک آتش‌بس دائمی دست یابد. جو بایدن افزود، هر دو طرف مستحق زندگی در امنیت و صلح هستند.

بایدن در یک پیام ویدیویی ضبط شده به مناسبت عید سعید فطر گفت: «ما همچنین معتقدیم که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها مستحق زندگی مشترک در امنیت، صلح و در سطحی برابر از آزادی، رفاه و دموکراسی هستند».

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ایالات متحده فلسطینی‌ها، اسرائیلی‌ها و دیگر احزاب منطقه را به تلاش برای ایجاد آرامش دائمی سوق خواهد داد».

حملات جدید به غزه و شلیک چند موشک به شهرک‌های اسرائیل

همزمان با افزایش تنش در سرزمین‌های فلسطینی که روز دوشنبه 27 اردیبهشت وارد دومین هفته خود شده است، ارتش اسرائیل تصاویری از مقامات ارشد حماس را منتشر کرده و گفته است که تعدادی از فرماندهان و رهبران ارشد این جنبش اسلامی فلسطینی طی حملات هوایی اخیر اسرائیل به غزه کشته شدند.

به گزارش خبرنگار «العربیه»، ارتش اسرائیل سحرگاه و بامداد روز دوشنبه طی سلسله حملات جدید موشکی، مناطق از نوار غزه را هدف قرار داد.

از سوی دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی متشکل از حماس و جهاد اسلامی نیز موشک‌های خود را به سوی برخی شهرهای اسرائیلی پرتاب کردند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، شمار کشته شدگان فلسطینی از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه تاکنون به 197 نفر رسیده است. در میان کشته شدگان فلسطینی 58 کودک و 34 زن به چشم می‌خورد. این حملات همچنین به زخمی شدن 1235 فلسطینی منجر شد. این در حالی است که تعداد کشته شدگان حوادث کرانه باختری از جمله قدس به 21 کشته از جمله یک کودک رسیده است. در درگیر‌های میان فلسطینی‌ها و یهودیان در قدس و کرانه باختری، بیش از 4369 نفر تاکنون زخمی شدند.

گزارشگر «العربیه»، بامداد روز دوشنبه گفت، بيش از 70 حمله اسرائيل طی شبانه روز گذشته مجاورت ساختمان دولتی «انصار» كه دفاتر وزارت داخله و نيروهای امنيتی در نوار غزه را در خود جاي داده است، هدف قرار داد.

او افزود: «حملات اسرائیل خیابان الرشید و اطراف بیمارستان الشفا، ساختمان‌های دولتی «انصار» و محله‌های «تل الحو» و «الزیتون» را هدف قرار داد و این حملات همچنین «سایت‌های نظامی جناح‌های مسلح فلسطینی» را هدف قرار داد.

او اضافه کرد اسرائیل همچنین با آتش توپخانه سنگین خود مناطق شرق، مرکز و خان یونس در نوار غزه را هدف قرار داد.

به گزارش خبرنگار «العربیه»، بمباران اسرائیل پس از آن صورت گرفت که گروه‌های فلسطینی چند موشک به سوی شهرک‌های اطراف نوار غزه پرتاب کردند.

او افزود که شب گذشته صدای آژیرهای خطر در عسقلان، بئر السبع و دو شهرک اوفاکیم و نیتفوت شنیده شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، پیشتر گفته بود، توانایی‌های نظامی حماس از بین رفته است. او با تاکید بر اینکه ارتش اسرائیل سخت علیه حماس کار می‌کند، گفت که مردم غزه توسط حماس به گروگان گرفته شدند. گانتز بر ادامه عملیات نظامی اسرائیل در غزه تأکید کرد.

روزنامه «تایمز» اسرائیل، به نقل از یک فرمانده ارشد ارتش این کشور گفت، ممکن است، محمد الدیف و یحیی السنوار، دو رهبر ارشد حماس در حملات اسرائیل هدف قرار گیرند.

اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که طی بیست و چهار ساعت گذشته، هواپیماهای اسرائیلی به بیش از 90 هدف متعلق به حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه حمله کردند. او افزود که ده ها سایت تولید و ذخیره‌سازی سلاح در «تل الحو» و شیخ عمدان، بمباران شدند.