۱۴۰۰ فروردین ۳۰, دوشنبه

جیک سالیوان: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی فقط با بازگشت به برجام لغو می‌شود

 جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به مذاکرات هسته‌ای وین می‌گوید آمریکا تا زمانی که وضوح و اطمینان پیدا نکند جمهوری اسلامی به برجام بازگشته است تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه ۲۹ فروردین و در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز مورد مذاکرات هسته‌ای با حضور پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان و ایران در وین را سازنده توصیف کرد و گفت: تمامی موارد مربوط به تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای مطرح شده تا ما بتوانیم در ازای اجرای تعهد در مقابل اجرای تعهد، به توافق بازگردیم.

آقای سالیوان افزود که جزئیات «اجرای تعهد در مقابل اجرای تعهد» را در تلویزیون فاش نخواهد کرد اما تاکید کرد: ایالات متحده تحریم‌ها را لغو نمی‌کند مگر این که ما وضوح و اطمینان داشته باشیم که ایران به شکل کامل به اجرای تعهدات خود تحت این توافق باز می‌گردد؛ این که سقفی برای این فعالیت‌های هسته‌ای قرار می‌دهد و زمان دسترسی به سلاح هسته‌ای را افزایش خواهد داد، که سطح غنی‌سازی و افق غنی‌سازی در این کشور را پایین می‌آورد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت: تا زمانی که ما اطمینان به این موارد نداشته باشیم، ایالات متحده هیچ‌گونه امتیازی نخواهد داد.

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه ۲۷ فروردین برنامه جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را، در حالی که آمریکا و ایران در حال مذاکره غیرمستقیم برای احیای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ هستند، «غیرکمک‌کننده» خواند.

ایران و آمریکا هفته گذشته و در وین، به طور غیرمستقیم گفت‌‌وگو کردند. مقامات آمریکایی می‌گویند از ایده گفت‌وگوی مستقیم با ایران استقبال می‌کنند. رویترز می‌نویسد انتظار پیشرفت سریع در گفت‌وگوهای وین نمی‌رود و به خاطر آنکه ایران فعلا گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو با آمریکا را رد کرده است، دیپلمات‌های اروپایی و دیگران، به عنوان واسطه، میان ایران و آمریکا عمل می‌کنند.