۱۴۰۰ فروردین ۱۹, پنجشنبه

طناب کرونا به گردن نظام - مروری بر رسانه‌ها

    گزیده روزنامه‌های حکومتی    طناب کرونا به گردن نظام

در روزنامه‌های حکومتی روز نوزدهم فروردین قرمز شدن اغلب شهرها باندهای حکومتی را سراسیمه کرده و توفانی از جنگ تقصیر در روزنامه هابه‌پا کرده‌اند. روزنامه‌های باند خامنه‌ای و باند مغلوب دولت روحانی را مقصر دانسته‌اند و باند روحانی بدون اسم بردن از مقصر تلاش کرده خود را از شراکت در شیوع کرونا و کشتار مردم در ببرد. در این میان روزنامه رسالت با تیتر «: حال کشور خوب نیست و مسئولان هم‌چنان سیاسی‌کاری می‌کنند» نسبت به پیآمد امنیتی سیاست‌های نظام هشدار داده و نوشته است: کماکان با افت شاخصهای بورس و از بین رفتن سرمایه‌های مردم در این اوضاع بد معیشتی‌مواجه ایم. چراغ قرمز بورس و آژیر امنیتی‌منجر به تبعات امنیتی، سیاسی، اجتماعی که ممکن است به‌خاطر از بین رفتن سرمایه‌های مردم، گریبان کشور را بگیرد. این موضوع در ماجرای کرونا هم صدق می‌کند. وزیر بهداشت راست می‌گوید که افسار کرونا از دستمان در رفته، چون شیوه مدیریت و اتخاذ تصمیماتمان بسیار آشفته و نسنجیده است».

روزنامه ابتکار از باند مغلوب اما اعتراف کرده: «وضعیت بیمارستانها و گورستانها و کسب و کارها و مهم‌تر از همه حال و روز مردم به‌خوبی نشان می‌دهد که جمعیت ایران در این یک سال و اندی به قدر ده سال پیر و فرتوت و خسته و کلافه شده‌اند». این روزنامه نقش نظام در کشتار مردم توسط کرونا را ناخواسته تأیید کرده و نوشته است: «آزادسازی سفرهای نوروزی، عدم یافتن تدبیری برای مدیریت خریدهای پایان سال، ممانعت از برگزاری کلونی‌های وسیع در محیط‌های عمومی نظیر بوستانها، مال‌ها، مراکز خرید، اماکن مذهبی و... همه و همه نشان می‌داد که عزمی جدی جهت مقابله با خیز چهارم کرونا در کشور وجود ندارد».

روزنامه شهروند وابسته به هلال احمر رژیم، به‌نقل از نایب‌رئیس انجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایران به نقش نظام آخوندی در انداختن ویروس کشنده به جان مردم این‌گونه نوشته است: «هیچ اقدام تأثیرگذاری که بتواند جلوی شیوع این ویروس را بگیرد انجام نمی‌شود و بیشتر کارهایی که در این راستا انجام می‌شود اقدام اصلی نیست و به اعتقاد من تنها کارهای نمایشی و برای رفع تکلیف است». این کارشناس حکومتی تأکید کرده با وضع موجود به سمت پیک پنجم و ششم پیش می‌رویم.

«تا نیمی از مردم واکسینه نشوند امکان دارد ما تا پیک‌هزارم هم پیش رویم»، این اعتراف مردانی عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا است که روزنامه جهان صنعت انعکاس داده. به نوشتهٔ این روزنامه مردانی هم‌چنین گفته است: «امروزه وضعیت بیماری کرونا در تهران بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که دیگران در جریان‌اند اگر به همین منوال پیش رود آمار مرگ و میر فاجعه به بار می‌آورد».

«پرهیز از واکسیناسیون قطره چکانی» و «ضرورت تعطیلی دو هفته‌یی تهران» از جمله نکات مشترک روزنامه هاست که به‌نقل از کارشناسان بر آن تأکید شده است. جهان صنعت در این مورد نوشته است: «طبق روال همیشه استاندار تهران پا به میدان گذاشت و آب پاکی را روی دست همگان ریخت و اعلام کرد قرنطینه تهران منتفی است».

این روزنامه در ادامه اعترافات وزیر بهداشت روحانی به کشتار عامدانهٔ مردم توسط کرونا را انعکاس داده و نوشته است: «اگر چه دیروز نمکی وزیر بهداشت با اقرار به این‌که برخی می‌خواهند مرگ مردم را جبران ورشکستگی خود کنند، گفته بود: «برخی کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماه‌های پیش رو آب رفته را به جوی بازگردانند». البته کیست که نداند دولت در این ۱۴ماهه چرخه اقتصاد را بر جان و سلامت مردم ترجیح داده است. اما اقرار آن از زبان وزیر بهداشت نکته‌یی حائز اهمیت است. انگار وزارت بهداشت این بار توپ را در زمین دولت آن هم به‌صورت عیان انداخته است گرچه گوشت قربانی همیشه مردم هستند».

دود مذاکرات برجامی در چشم نظام!

در روزنامه‌های حکومتی ۱۹فروردین جنگ باندها بر سر ضرورت مذاکره یا رد مذاکره با آمریکا موضوع اول در سیاست خارجی است. روزنامه‌های باند خامنه‌ای دولت روحانی را برای امکان سازش و خوراندن جام‌زهر دیگری به نظام مورد حمله قرار داده‌اند از جمله کیهان ضمن یادآوری مواضع سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آمریکا و سناتورهای این کشور علیه رژیم، نوشته است: «لغو تحریم‌ها نیاز به مذاکره ندارد/نشست وین را ترک کنید». در مقابل روزنامه آِرمان به‌نقل از یک کارشناس حکومتی بن‌بست چند وجهی نظام را به نمایش گذاشته و نوشته است: «نکته بسیار مهم ناظر به مشکلات عمیق‌تری است که می‌تواند در پی این سیاست‌ها اوج پیدا کند. لذا تفاوتی نمی‌کند که دولت روحانی یا دولت سیزدهم برجام را احیاء کند و امتیازات اقتصادی و تجاری آن دوباره از سر گرفته شود. مهم آن است که هر چه روزدتر این مسأله تحقق پیدا کند در این بین کارشناسان اعتقاد دارند مشارکت مردم کم رمق خواهد بود که در این صورت مقبولیت و مشروعیت تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و توان چانه‌زنی دیپلماتیک ایران رو به افول خواهد گذاشت. اگر در این مدت احیای برجام صورت نگیرد و دولت سیزدهم با آرای کم روی کار بیاید از جایگاه لازم دیپلماتیک و پشتوانه سیاسی برای تأمین منافع کشور در مناسبات جهانی برخوردار نیست.

اصولگرایان نباید مسیر دولت را در مذاکرات مسدود کنند... چون دود این سیاست، مستقیم به چشم خود جریان اصول‌گرا و نظام خواهد رفت».