۱۳۹۹ بهمن ۳۰, پنجشنبه

آمريکا وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی پیش از سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، گفت‌وگو می‌کنند

      از راست وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگوی روز پنجشنبه آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده را با همتایان فرانسوی، بریتانایی و آلمانی خود در مورد «چالش‌های جهانی» تایید کرد. پیشتر وزارت خارجه فرانسه گفته بود در این گفت‌وگو قرار است درباره ایران گفت‌وگو شود.

ند پرایس در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات اخیر ایران در نقض تعهدات خود در برجام گفت: «ما از تهدید ایران به توقف اجرای پروتکل الحاقی و دیگر بازرسی‌های هسته‌ای تحت برجام آگاه هستیم و این البته در صدر دیگر گام‌هایی است که تهران فراتر از محدودیت‌های مقرر در برجام بر می‌دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «خبر خوب این است که در مسیر دیپلماسی که هنوز باز است، همه این اقدامات ایران قابل بازگشت هستند و آنچه می‌توانم بگویم این است که ما و شرکایمان تاکید کرده‌ایم که ایران باید این گام‌ها را به عقب برگرداند و از برداشتن گام‌های دیگر پرهیز کند.»

آقای پرایس با تاکید بر این که ایران باید همکاری کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد، گفت شرطی که پیشتر از سوی پریدنت بایدن و وزیر خارجه آمریکا بیان شده به قوت خود باقی است و اگر ایران پیروی کامل از برجام را ازسربگیرد، ایالات متحده نیز اقدامی مشابه انجام خواهد داد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، برای ما کف خواسته‌هایمان است و نه سقف، و ما می خواهیم از آن فراتر برویم؛ توافق را طولانی‌مدت‌تر و مستحکم‌تر کنیم و بر پایه آن، ترتیباتی را اتخاذ کنیم که به دیگر مسائل مورد نگرانی در ارتباط با ایران بپردازیم؛ نگرانی‌هایی که برای متحدان و شرکای ما مشترک است، از جمله برنامه موشکی بالیستیک.»

گفت‌وگوی وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا، آلمان، و آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ بهمن و پیش از سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران انجام خواهد شد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ضمن اعلام این خبر، در خبری دیگر گفته است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است روز شنبه دوم اسفند به تهران برود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پیشتر گفته بود راه دیپلماسی با ایران باز است و اگر در نخستین گام جمهوری اسلامی به تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد، زمینه برای مذاکرات در سایر حوزه‌ها نیز فراهم می‌شود. 

دولت پرزیدنت بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر ایران به اجرای تعهدات خود در قابل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، دوباره برگرداند.