۱۳۹۹ دی ۱۵, دوشنبه

سخنگوی دولت ایران: فرایند تولید اورانیوم با غنای 20درصد آغاز شد

 

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران امروز دوشنبه 4 ژانویه اعلام کرد که فرایند تولید اورانیوم با غنای 20 درصدی آغاز شد.



ربیعی گفت: «رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور راه اندازی غنی سازی 20 درصد را صادر نمودند و از ساعاتی پیش پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنایتعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول UF6 به دست خواهد آمد.»

ربیعی درباره چگونگی اجرایی شدن آییننامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: «دولت پیش از این هم اعلام کرده که قانون مصوب مجلس را لازم الاجرا می‌داند و به آن پایبند خواهد بود. هرچند دولت از ابتدا این طرح را به مصلحت ندانسته و به خاطر طرف مشورت قرار نگرفتن دولت در تصویب نهایی آن انتقادهایی را وارد می‌دانست اما این مسائل بر تعهد دولت به اجرای این قوانین تاثیری نداشته است.»

پیشتر محمود واعظی رییس دفتر رییس‌ جمهور ایران گفته بود که سازمان انرژی اتمی بر اساس دستور العمل ابلاغ شده «قانون لغوتحریم‌ها» در حال فراهم کردن مقدمات کار غنی سازی 20 درصد است. واعظی تاکید کرده بود که در طول یک سال باید 120 کیلو غنی سازی انجام شود و ظرف یک سال حتماً این کار انجام خواهد شد.

ایران در دو سال اخیر در چندین مرحله به کاهش تعهدات برجامی خود اقدام کرده است. طبق توافق هسته‌ای، ایران مجاز است حداکثر300 کیلو گرم اورانیوم تا سقف 3.67 درصد غنی سازی کند. طبق آخرین گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی ذخیره اورانیوم مجاز ایران 10 برابر میزان مجاز در برجام شده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی چند روز پیش خود تاکید کرده بود که هر چند غنی سازی 20 درصدی برای تولید بمب اتم کافی نیست اما ایران را به ساخت بمب اتمی بسیار نزدیک خواهد کرد.

گزارش نیویورک تایمز می‌افزود که تهران برای تولید اورانیوم با خلوص 20 درصد به چندین ماه زمان نیاز دارد اما اعلام ایران جهت چنین اقدامی می‌تواند عبور از خط قرمز واشینگتن تلقی شود.