۱۳۹۹ بهمن ۸, چهارشنبه

معاون روحانی: ما قصد ورود به جنگ با اسرائیل را نداریم

 دراولین واکنش ایران باظهارات آویوکوخاوی رئیس ستاد اسرائیل درمورد «برنامه‌ریزی» برای مقابله با هرگونه تهدید هسته‌ای ایران، یک مقام ارشد ایرانی عنوان کرد که این دست از مواضع،بخشی ازجنگ روانی» است.

علی‌رغم اینکه مسئولان در ایران بارها و بارها بر قطعیت و حتمی‌بودن نابودی اسرائیل تأکید کرده‌اند، محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، گفت: «ما قصد جنگ نداریم، اما از کشورمان دفاع خواهیم کرد.»

«جنگ روانی»

واعظی چهارشنبه 27 ژانویه، در اظهارات خود به خبرنگاران گفت كه اسرائیلی ها « جنگ روانی را در پیش گرفته‌اند اما توانایی حمله به ایران را ندارند.»

رئیس ستاد اسرائیل سه‌شنبه 26 ژانویه اعلام کرد که به ارتش دستور داده «در صورت تصمیم دولت اسرائیل برای حمله به ایران، برنامه‌های عملیاتی اضافی را تدارک ببیند.»

سپاه پاسداران و ارتش ایران در ماه ژانویه، یک سری رزمایش‌های نظامی را انجام دادند که حدود دو هفته طول کشید و مشتمل بر چندین تمرین از جمله استفاده از پهپادها، پرتاب موشک‌های بالستیک و فرود چتربازان گردید.

پرونده هسته‌ای و فشار حداکثری

اظهارات کوخاوی حدود یک هفته پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده بعد از دونالد ترامپ بود که سیاست «فشارحداکثری » علیه ایران را در پیش گرفت و در سال 2018 به طور یک جانبه از برجام خارج شد که سه سال پیش از آن با قدرت‌های بزرگ امضا شده بود.

بایدن احتمال بازگشت واشنگتن به برجام را خاطرنشان ساخت، مشروط بر اینكه تهران به تعهدات برجامی خود بازگردد که یك سال پس از خروج آمریكا، به شکل تدریجی از عمل به آنها دست برداشت.

در حالی که کوخاوی هشدار داد که بازگشت به برجام، اقدام نادرستی خواهد بود، گفت که «هر توافقی که شبیه برجام باشد، از نظر استراتژیک و عملیاتی نامطلوب است. فشارها باید بر ایران ادامه یابد و ایران نمی تواند از توانمندی داشتن بمب هسته‌ای برخوردار باشد.»