۱۳۹۹ آبان ۱۲, دوشنبه

ایران؛ قیمت کالاهای خوراکی بیش از 41 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است

 

جدیدترین گزارش مرکزآمارایران درباره تغییرقیمت اقلام خوراکی درمناطق شهری در مهرماه امسال حاکی‌ ازآن است که 32 قلم کالا افزایش قیمتی بالاتراز41 درصد نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ قیمت متوسط کالاهایی از جمله هندوانه، عدس،‌ برنج خارجی، لپه،‌ فلفل دلمه‌ای،‌ تخم مرغ ماشینی، خربزه و لوبیا قرمز نسبت به ماه مشابه در سال قبل بیش از 100 درصد افزایش یافته و هندوانه نزدیک 155 درصد افزایش قیمت داشته است.

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرد که از 53 قلم کالای خوراکی منتخب، تعداد 32 قلم،‌ درصد تغییر سالانه‌ای بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور که 4.41 درصد است داشته‌اند.

همچنین از لحاظ تورم ماهانه،‌ در گروه نان و غلات، برنج خارجی بیش از 12 درصد و برنج درجه یک ایرانی بیش از پنج درصد افزایش قیمت نسبت به ماه قبل،‌ یعنی شهریور، داشته‌اند.

این افزایش قیمت در گروه گوشت، برای کنسرو تن ماهی 7.9درصد بوده و مرغ ماشینی نیز بیش از شش درصد افزایش قیمت داشته است.

بالاترین نرخ تورم ماهانه در گروه لبنیات برای کره پاستوریزه بوده که نرخ 3.40 درصد را نشان می‌دهد. تخم‌مرغ ماشینی نیز بیش از 21 درصد افزایش قیمت داشته است.

این در حالی است که برای سال 99، حقوق پایه کارگران تنها 21 درصد افزایش یافت که همزمان نارضایتی نمایندگان کارگران از درصد اعلام شده را به همراه داست. آنها افزایشی حدود 40 درصد، متناسب با نرخ تورم را انتظار داشتند.

پایگاه خبری رویداد 24 چندی پیش به نقل از یک کارشناس اقتصادی گزارش داد که دولت در زمینه افزایش قیمت‌ها با بخش‌هایی همراهی می‌کند با این استدلال که چون قیمت برخی از مواد اولیه کاهش پیدا کرده، افزایش قیمت برخی از کالاها نیز طبیعی است.

بر اساس این گزارش، حمید حاج اسماعیلی در ادامه افزود: «زمانی که دولت نمی‌تواند قیمت‌ها را مهار کند باید این توجه را داشته باشد که 70 درصد از جامعه که کارگران، کارمندان و حقوق بگیران هستند به دلیل دستمزد پایینی که دریافت می‌کنند نمی‌توانند آنطور که باید کالا‌های اساسی را تامین کنند. بنابراین دولت باید این کالا‌ها را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد».

به گفته او، نه تنها دولت نظارتی بر قیمت کالاها نداشته و آنها را با قیمت کمتری به مردم عرضه نکرده بلکه در یک سال گذشته قدرت خرید مردم 100 درصد کاهش پیدا کرده است.

ت