۱۳۹۹ تیر ۱۶, دوشنبه

سپاه پاسداران در ونزوئلا؛ از راه‌اندازی سوپرمارکت تا پول‌شویی

به نظر می‌رسد سپاه به شدت به نفوذ خود در ونزوئلا که تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکاست، عمق بخشیده و حالا در پی آغاز پروژه‌های تجاری در این کشور است؛ کشوری که اقتصاد آن کاملا ویران شده و مردم آن را فقر از پا در آورده است.


روزنامه وال‌ستریت ژورنال گزارش کرد که گروهی وابسته به سپاه پاسداران و به ویژه برنامه موشکی این نهاد پا به ونزوئلا گذاشته و به خرده‌فروشی روی آورده‌اند، موضوعی که دخالت‌های تهران در دولت نیکولاس مادورو را تشدید می‌کند.

این شرکت فعالیت خود را با برنامه فوق‌العاده غذا که از طریق دولت ونزوئلا در حال دنباش شدن است، آغاز کرد. سیستم بانکی ونزوئلا به اتهام پولشویی شدیدا تحت مراقبت آمریکا قرار دارد.

بررسی داده‌های رهگیری کشتی‌ها و اظهارات حجت‌الله سلطانی سفیر تهران در کاراکاس نشان می‌دهد در 21 ژوئن 2020 یک کشتی ایرانی محموله مواد غذایی را در یکی از بنادر ونزوئلا تخلیه کرد که برای تاسیس اولین سوپرمارکت ایران در این کشور ارسال شده‌اند. رسانه‌های ونزوئلا هم پیش از افتتاح سوپرمارکت ایران، تصاویری از یک فروشگاه مواد غذایی بزرگ ولی خالی از مواد غذایی را منتشر کردند.

این فروشگاه پیش از آن مرکز اصلی برنامه فوق‌العاده غذا در ونزوئلا بود که از سوی نیروهای امنیتی اجرا می‌شد، اما حالا به شکل انحصاری در اختیار برند دلنوش، متعلق به ارتش ایران، قرار گرفته و انواع سس و تن ماهی و روغن آفتابگردان در آن عرضه می‌شود.

کارتل اقتصادی ایران از دو شرکت از خیل بی‌شمار شرکت‌های وابسته به اتکا را در خود دارد. اتکا یک صندق تامین اجتماعی است که برای رزمندگان جنگ ایران با عراق به راه انداخته شد و ریاست آن بر عهده عیسی رضایی مدیرعامل سرشناس شرکت‌های وابسته به سپاه است؛ شرکت‌هایی که به دلیل مشارکت در توسعه تسلیحات ایران و کمک به نیروهای نیابتی این کشور در خاورمیانه از سوی آمریکا تحریم شد.

ونزوئلا و ایران تاکید کرده‌اند که می‌خواهند در سایه تحریم‌های آمریکا، روابط اقتصادی فیمابین را تقویت کرده و توسعه دهند. موضوع نفوذ تجاری ایران به ونزوئلا در زمانی مطرح می‌شود که گزارش‌های متعددی درباره انتقال چند محموله سوخت به کاراکاس، در ازای چندین تن طلا منتشر شده است.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا در ماه می گذشته تاکید کرد که ایران چندین هواپیما به ونزوئلا فرستاده تا طلاهای این کشور را منتقل کنند.

آبرامز در گفتگو با پژوهشکده هادسون واشنگتن گفت: «برآوردهای ما نشان می‌دهد آنها محموله‌هایی از طلا دریافت می‌کنند... این هواپیماهایی که وسایل مرتبط با صنعت نفت از ایران به ونزوئلا حمل می‌کنند، مملو از هزینه‌های این چیزها شده و باز می‌گردند؛ مملو از طلا.»

شبکه بلومبرگ هم گزارش کرد شرکت هواپیمایی ماهان ایران در اواخر ماه می بیش از 6 فروند هواپیما به این کشور آمریکای جنوبی ارسال کرده که قطعات یدکی و مهندسان را به ونزوئلا برده تا پالایشگاه اصلی در طول ساحل شمال غربی ونزوئلا را تعمیر کنند.»

در مقابل این کمک‌ها کاراکاس هواپیماهای شرکت ماهان را با شمش‌های طلا پر کرده و به تهران بازگرداندند.

بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش کرد که دولت مادورو درهای خزانه این کشور را برای تهران باز کرده و تن‌ها طلا را به ایران منتقل کرد.