۱۳۹۹ تیر ۱۶, دوشنبه

رئیس قوه قضاییه ایران: اخلال در نظام ارزی کشور کار دشمن است



ابراهیم رییسی، رئیس قوه قضاییه ایران، دوشنبه 6 ژوئیه در نشستی گفت، اخلال در نظام ارزی این کشور «کار دشمن» است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، رییسی گفت: «آنچه که این روزها موجب رنجش مردم شده عدم مدیریت بازار، عدم مدیریت قیمت‌ها و نوسانات بازار است. اما این اولین کار دشمن نیست و بارها دیده شده دشمن از طریق اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به دنبال دشمنی کردن است.»

رئیس قوه قضاییه ایران در این نشست گفت: «نباید منابع کشور در اختیار افراد بی صلاحیتی قرار بگیرد که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.»
ابراهیم رییسی افزود: «وارد کننده یا صادرکننده متخلف فرقی نمی‌کند هم برخورد با آن‌ها هم افشاء نام آن‌ها یک ضرورت است که مسئولین بانک مرکزی باید آن را دنبال کنند.» او گفت: «مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که دنبال معرفی صادرکنندگان متخلف هستند، اما من معتقدم واردکننده ‌ای که ارز دریافت کرده و کالا وارد نکرده هم باید معرفی شود.»

روز گذشته (یکشنبه 5 ژوئیه 2020) قیمت هر دلار با جهشی قابل ملاحظه به 21 هزار و 900 تومان رسید. امروز (دوشنبه 6 ژوئیه 2020) بر اساس نرخ رسمی صرافان ایران، قیمت دلار به بالای 21 هزار تومان، سکه به بالای 10 میلیون تومان و هر گرم طلا به بالای 900 هزار تومان رسیده است. موضوعی که نگرانی‌های زیادی را در این کشور ایجاد کرده است.

به نظر کارشناسان بازار ارز، وقتی نرخ سود 15 درصد و نرخ تورم 40 درصد است، عملا نرخ بهره منفی 25 است و لذا خروج سپرده‌ها از بانک‌ها امری طبیعی به شمار می آید که به نوبه خود بروز چنین جهش هایی در قیمت ارز را موجب می شود.

وبسایت «فرارو» به نقل کارشناسان بازار ارز نوشت: «بسیاری از افراد حرفه‌ای امروز دلار را یک بازار امن می‌دانند زیرا حداقل اصل سرمایه آنها حفظ می‌شود. در مقابل بورس با آن سودهای بدون توجیه و وحشتناک بسیار خطرناک است و به زودی یقه دولت را خواهد گرفت.»

به گفته کارشناسان مسائل اقتصادی ایران، بستن صرافی‌ها و دلالان و بگیر و ببندها مانع نشد که امروز شاهد دلار 22 هزار تومانى نباشیم، بر اقتصاددانان و کارشناسان پولى و ارزى پوشیده نیست که دولت خود بزرگترین عرضه کننده و تقاضا کننده ارز است، لذا از ابتدا با واگذارى مدیریت شناور ارزى به بانک مرکزى تلاش داشت تا تعادل را در بازار آزاد ارز مستقر و آن را تثبیت کند، زیرا هدف نظام ارزى مدیریت شده، تک نرخى کردن ارز و نظارت بر نوسان قیمت در دامنه محدودى بود اما در این امر خطیر توفیقی نیافت و در مقاطعی به سبب کمبود دلار به سرکوب ارز تبدیل شد.