۱۳۹۹ تیر ۱۶, دوشنبه

بمب ساعتی حوثی‌ها در دریای سرخ: نفتکش متروک صافر هر لحظه ممکن است منفجر شود


تلاش‌های بین‌المللی سال‌هاست برای یافتن راه‌حلی درباره نفتکش صافر راه‌ به جایی نبرده است؛ نفتکشی که شبه‌نظامیان حوثی آن را به مانند بمب ساعتی در دریا رها کرده و به کسی اجازه دسترسی به آن را نمی‌دهند. این بمب ساعتی اگر منفجر شود، جهان با یک بحران زیست‌محیطی گسترده روبرو خواهد شد.

محمد الحضرمی، وزیر امور خارجه دولت یمن در نشست وزرای کارگروه همکاری عربی-چینی درباره سرنوشت نفتکش صافر هشدار داد و گفت که سرازیر شدن محموله این نفتکش به دریا بحران زیست‌محیطی عمیقی برای یمن، منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

الحضرمی گفت که یمن رسما درخواست برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل در این‌باره را مطرح خواهد کرد تا این موضوع به شکل جداگانه‌ای از سایر موضوعات مندرج در دستور کار مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، رسیدگی شود.

نفتکش صافر که سال‌هاست در نزدیکی بندر راس عیسی در استان الحدیده در دریای سرخ متوقف شده، بیش از 5 سال است که تعمیر و بازبینی نشده و گزارش‌هایی درباره احتمال منفجر شدن این نفتکش و به وجود آمدن بزرگترین آلودگی زیست محیطی دنیا منتشر شده است.

سازمان ملل در اواخر ماه میلادی گذشته گفت که شبه‌نظامیان حوثی اجازه بازبینی این کشتی از سوی کارشناسان بین‌المللی برای بررسی اوضاع انبار نفتکش را نمی‌دهد.

تصاویر جدیدی که خبرگزاری آسوشیتدپرس از این کشتی تهیه کرده نشان می‌دهد آب دریا وارد اتاقک موتور کشتی شده و برخی لوله‌ها به دلیل پوسیدگی از بین رفته‌اند و این موضوع احتمال غرق شدن نفتکش را افزایش می‌دهد.

پوسیدگی و زنگ‌زدگی هم بخش‌هایی از این نفتکش را درگیر خود کرده و سبب شده‌اند گاز محافظی که مانع تشکیل گاز‌های قابل اشتعال در مخزن نفتکش می‌شود، تخلیه شود. کارشناسان می‌گویند که شدت آسیب‌دیدگی‌ها به قدری است که امکان تعمیر این نفتکش وجود ندارد.

سازمان ملل بارها از حوثی‌ها خواسته اجازه دهند کارشناسان وارد این کشتی شده و حجم خسارات را برآورد کنند و راهی برای تخلیه نفت آن و کشاندن نفتکش به ساحل بیابند.

در سوی دیگر حوثی‌ها این کشتی را به مثابه یک بمب اتمی بازدارنده تلقی می‌کنند و یک دیپلمات غربی به آسوشیتدپرس گفت: «آنها به روشنی به سازمان ملل می‌گویند می‌خواهیم اگر مورد حمله قرار گرفتیم، این کشتی به مانند سلاحی در مقابل جامعه جهانی باشد.»