۱۳۹۹ اردیبهشت ۲, سه‌شنبه

پوتین و روحانی؛ روابط روسیه و ایران استراتژیک است



رییس‌ جمهوری ایران در تماس با همتای خودازکشورروسیه«وابط وهمکاریها بین    این دو کشور را «صمیمانه،راهبردی و استراتژیک»دانست وتوسعه همکاری‌های تهران-مسکو را خواستار شد.



بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، سه‌شنبه 21 آوریل 2020، حسن روحانی در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، بر «ضرورت گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا» تاکید کرد.

او اعلام کرد که با «رعایت پروتکل‌های بهداشتی»، تبادلات تجاری بین دو کشور انجام شود.

روحانی بار دیگر تحریم‌های آمریکا را «ظالمانه و غیرقانونی» خواند و به ممانعت آمریکا برای پرداخت وام به ایران از طریق صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد.

رییس‌جمهوری ایران، روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر را «صمیمی و راهبردی» توصیف کرد و بر تلاش در راستای گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه به ویژه در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و علمی و پزشکی دو کشورتاکید کرد.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به شیوع کرونا در بیشتر کشورهای جهان، بر همکاری دو کشور تاکید کرد.

او همچنین گفت: «روسیه روابط استراتژیکی با ایران داشته و همواره از توسعه مناسبات و همکاری‌های متقابل استقبال می‌کند».

پوتین، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، را «نقض حقوق انسانی» دانست و در ادامه، «رایزنی‌های ایران و روسیه درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله پیگیری روند آستانه و گفت وگوهای سه جانبه با ترکیه در این راستا را حائز اهمیت عنوان کرد».

گفتنی است، در سال‌های اخیر توسعه بی‌سابقه همکاری‌های نظامی میان ایران و روسیه و نیز تلاش روس‌ها برای کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها، موجب شده است تا گمانه‌زنی‌هایی نسبت به چند و چون توسعه روابط ایران با روس‌ها مطرح شود. اگرچه هنوز نمی‌توان به روسیه لقب «متحد استراتژیک» ایران را اطلاق کرد اما منافع مشترک قابل‌ توجه، ممکن است فرصت‌هایی را برای هر دو طرف فراهم سازد تا روابط استراتژیک خود را افزایش دهند.

اما این گسترش روابط بین دو کشور همواره مورد انتقاد آمریکا قرار گرفته است. در حالی که این کشور، اعمال فشار بر ایران را به واسطه افزایش تحریم‌ها، تشدید کرده، درباره همکاری‌های مسکو و تهران در خاورمیانه هشدار داد.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، کاترین ویلبارگر، مشاور موقت وزیر دفاع در امور امنیت بین‌الملل در تاریخ 30 ماه مه 2019، درباره «تاثیر وحشتناک» روسیه و ایران در خاورمیانه هشدار داد و گفت که هر دوی آنها «جاه‌طلبی‌های تغییرطلب» دارند که بر شرکای ایالات متحده در منطقه تاثیر منفی می‌گذارد.

او افزود: «حتی با درک سابقه عدم اعتماد بین مسکو و تهران، باز هم واشنگتن و شرکای آن در منطقه باید مراقب همکاری قدرت‌های تغییرطلب باشند. ما این روابط را از نزدیک زیر نظر گرفته‌ایم».

او در ادامه روسیه را به عنوان یک شریک غیرقابل اعتماد و ناسازگار توصیف کرد و گفت که رابطه روسیه با ایران نمونه‌ای از «دوگانگی» است.

مشاور وزیر دفاع آمریکا توضیح داد: «تلاش‌های روسیه برای قابل پذیرش بودن از سوی همه بازیکنان منطقه‌ای، صرف نظر از خصومت‌های منطقه‌ای و منافع ملی متضاد، استراتژی‌ای است که احتمالا باعث ایجاد بی‌اعتمادی و فاصله می‌شود. روسیه با تلاش برای کنار آمدن با همه طرفین درگیر در اختلافات منطقه‌ای، نشان می‌دهد که به ویژه در زمانی که لازم است انتخابی صورت گیرد یا دوست از دشمن جدا شود، مورد اعتماد نیست».