۱۳۹۸ اسفند ۲, جمعه

فعالین محیط زیست طی ۱۲۰۰ ساعت بازجویی همراه با شدیدترین انواع شکنجه

آنها تحت شدیدترین شکنجه های روحی و روانی و تهدیدهای جنسی از طرف مأموران اطلاعات سپاه قرار داشتن

فعالین محیط زیست طی ۱۲۰۰ ساعت بازجویی همراه با شدیدترین انواع شکنجه
فعالین محیط زیست نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی طی ۱۲۰۰ ساعت بازجویی تحت شکنجه های شدید روحی و روانی و تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی قرار داشتند.

نیلوفر بیانی در شرح این بازجویی ها طی نامه ای که در بهمن ماه سال ۹۸، تنظیم شده از جمله نوشت، مأموران در جریان بازجویی از جمله وی را تحت فشار به تقلید صدای حیوانات وحشی وادار ساخته و به تزریق آمپول فلج کننده و آمپول هوا تهدید کردند. آنها او را با این تهدید ها وادار به نوشتن اعترافات اجباری کردند.

نیلوفر بیانی همچنین در نامه ای که در ۲۲بهمن ۱۳۹۷، خطاب به علی خامنه ای نوشته بود توضیح داد، بازجویان سپاه که ۷مرد مسلح بودند او را با خود به ویلایی در لواسان منتقل کرده و مجبور به نظاره رفتار غیر اخلاقی آنها در استخر خصوصی کردند. نیلوفر بیانی در نامه ای دیگر به حسینی رئیس بند۲-الف بازداشتگاه سپاه در اوین در تاریخ ۲۶دی ۱۳۹۷،‌ رفتار مأموران را اینطور بازگو کرد، «تکرار مکرر کثیف ترین توهین های جنسی که در بازجویی های طولانی با حضور تیم بزرگی از بازجوها با جزئیات چندش آور تخیلی مطرح می کردند، و درخواست از من که تصورات جنسی ‌آنها را تکمیل کنم.»

نیلوفر بیانی در این نامه نوشت، «در کمال ناباوری هر بار پس از افشاگری و درخواست کمک از مسئولین مربوطه با مضاعف شدن فشارها روبه رو شده و تهدید ها و شکنجه ها فزونی یافت و مکررا به من یاد آور می شدند.«کاری نکن که لج سیستم را در آوری!».»

بیانی در آخرین دفاع خود در شهریور ۱۳۹۸، نوشت، «ویدئوها گواهند که بازجوی اصلی با اسم مستعار حمید رضایی، که هنوز نام او رعشه بر تن من می آورد، چه رفتاری با من داشته است. به دلیل رفتارهای بی شرمانه اش هر بار که بازجویی ها به درازا می کشید و تا بعد از تاریکی ادامه داشت وحشت از تعرض جدی وجودم را می لرزاند. ترس من در مورد اینکه اگر هر آنچه می خواست ننویسم دست به تعرض و خشونت جنسی بزند را تشدید می کرد. حضور توجیه نشده و غیر منتظره او در مکان هایی مثل راهرو تاریک و حیاط بازداشتگاه و رفتار چندش آورش باعث می شد در هیچ جا احساس امنیت نکنم و اضطراب غیر قابل تحمل من به این دلیل هیچ وقت قطع نمی شد.»

نیلوفر بیانی در مورد این اعترافات اجباری در شهریور ماه ۱۳۹۷، به دادستان وقت تهران، عباس جعفری دولت آبادی گفته بود که اعترافاتش زیر فشار و شکنجه و تهدید بوده و کلا دروغ است اما دادستان تاکید کرده اجازه پس گرفتن اعترافاتش را ندارد.

وی نمونه هایی از رفتارهایی که با او شده را برشمرد: «تهدید همه روزه به اعدام، تحمل ۸ ماه سلول انفرادی در انزوای کامل و بازجویی های طولانی مدت بین ۹تا ۱۲ ساعت در روز و شب، بازجویی های ایستاده یا در حال چرخیدن با چشم بند یا در حال بشین و پاشو، توهین به خود و خانواده و … »

در مورد احکام فعالین محیط زیست، نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی، دادگاه تجدید نظر روز سه شنبه ۲۹بهمن ۱۳۹۸، حکم آنها را عینا تأیید کرد. نیلوفر بیانی به ۱۰ سال و سپیده کاشانی به ۸ سال حبس محکوم شدند.

سپیده کاشانی نیز طی نامه ای در شرح حال خود نوشت، بازجویان اطلاعات سپاه، برای گرفتن اعترافات ساختگی، او را طی دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی در معرض شدیدترین شکنجه های روحی و روانی، تهدید به شکنجه های فیزیکی و تهدیدهای جنسی قرار دادند.

در گزارش جدید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در این خصوص آمده است، «نگرانی به دلیل برگزاری دادگاه های ناعادلانه و محکومیت افراد و فعالان حقوق بشر بر اساس اعترافات اجباری تشدید می شود.»

تگ‌ها: زندانیان