۱۳۹۸ اسفند ۲, جمعه

جاوید رحمان از وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران گزارش می دهد

جاوید رحمان از وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران گزارش می دهد

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، روز چهارشنبه ۳۰بهمن ۱۳۹۸، برابر با ۱۹فوریه ۲۰۲۰، گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد. این گزارش به موارد مختلفی از وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرده است.

این گزارش قرار است در تاریخ ۹مارس ۲۰۲۰ درجلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل به این سازمان ارائه شود. این گزارش به دو بخش کلی تقسیم شده است. نگرانی های جاری از وضعیت حقوق بشر و نتیجه گیری و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت حقوق بشر ایران.

سرکوب اعتراضات آبان ۹۸
در این بخش با اشاره با آمار شهدای قیام که در گزارش خبرگزاری رویترز دست کم ۱۵۰۰تن است اشاره شده و اینکه رژیم از اعلام رسمی کشته شدگان طفره می رود. جاوید رحمان شمار بالای کشته شدگان، جراحت های شدید زخمی ها و بدرفتاری با بازداشت شدگان این اعتراضات را شوکه کننده خواند. بر اساس تحقیقات گزارشگر ویژه، بازداشت شدگان برای اعترافات اجباری، شکنجه شده یا سایر بدرفتاری ها را تجربه کرده اند. معترضین زخمی از دسترسی به درمان مناسب محروم بوده اند.

اعدام در ایران
تداوم استفاده از مجازات مرگ (اعدام) در ایران، اعدام کودکان زیر ۱۸سال پس از رسیدن به ۱۸سالگی یکی دیگر از موارد گزارش این گزارشگر بود.

تبعیض علیه زنان و اقلیت ها
جاوید رحمان از دریافت گزارش هایی در مورد اعمال تبعیض علیه زنان و اقلیت ها خبر داده و از نبود قوانین حمایتی از گروه های آسیب پذیر از جمله کودکان اظهار نگرانی کرده است.

وی به ادامه بازداشت زنانی همچون نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر، فعالان معترض به حجاب اجباری مانند یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، مژگان کشاورز و صبا کردافشاری انتقاد کرد.

محرومیت زنان از حضور در ورزشگاه
گزارشگر ویژه حقوق بشر، در این مورد تناقض های موجود در رژیم برای تصمیم گیری در این زمینه را برجسته کرده است، «معاون رئیس جمهوری در امور زنان گفته است هیچ مانعی برای ورود زنان به ورزشگاه وجود ندارد و امید به پیشرفت در رفع ممنوعیت وجود دارد. در همین زمان،  گزارش شد که دادستان کل کشور و شخصیت های مذهبی سطح بالا از رفع این ممنوعیت حمایت نمی کنند. سایر شخصیت های مذهبی سطح بالا نیز به همین ترتیب گفته اند که این ممنوعیت باید همچنان پابرجا باشد.»

در ادامه به بازداشت زنان که قضد تماشای مسابقات فوتبال را داشتند اشاره کرد و در مورد خودسوزی سحر خدایاری، دختر آبی، نوشت، او روز دوشنبه ۱۱شهریور ماه ۹۸، برای پیگیری پرونده اش به دادگاه تهران مراجعه کرد و پس از اطلاع از محکومیتش به شش ماه حبس، در مقابل دادگاه اقدام به خودسوزی کرد.