۱۳۹۸ دی ۱۷, سه‌شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۱۶دی ۹۸


گزیده روزنامه‌های حکومتی

                                          گزیده روزنامه‌های حکومتی
رسانه‌های امروز حکومتی از شبکه‌های تلویزیونی تا سایتها و روزنامه‌ها، شده‌اند بلندگوی سوزوگداز و آه و ناله‌های رژیم، اغلب قریب به‌اتفاق مطالب روزنامه‌های حکومتی در مورد به هلاکت رسیدن قاسم سلیمانی است. در کنار آن اشاراتی هست به گام پنجم و بحران اف.ای.تی.اف و بودجه ۹۹ و برخی از سایر بحرانهای اجتماعی مثل بیکاری.

امروز مضمون مطالب شامل سوزوگداز و آه و ناله از این ضربه سنگین به نظام شروع می‌شود و به بحران عکس‌العمل و به‌قول خودشان انتقام می‌رسد. دعوای تقصیر به هلاکت رسیدن پاسدار سلیمانی امروز هم از جمله مطالب روزنامه‌های حکومتی است. امروز یک بحران جدید حول هلاکت پاسدار سلیمانی در روزنامه‌ها دیده می‌شود آن هم بحران انزوای رژیم است.

روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی با درج گفتگوی تلفنی آخوند روحانی با رئیس‌جمهور افغانستان، ناخواسته به بی‌اعتنایی کشورهای منطقه در به هلاکت رسیدن پاسدار قاسم سلیمانی اذعان کرد و نوشت: «از دولتهای دوست و همسایگان خود انتظار داریم این اقدام جنایتکارانه را یک‌صدا محکوم کنند».

این روزنامه حکومتی در مطلب دیگری سوزوگداز سخنگوی وزارت‌خارجهٔ رژیم را انعکاس داده که از همسویی کشورهای اروپایی در به هلاکت رسیدن پاسدار قاسم سلیمانی به خشم آمده و گفته است: «در خصوص ترور سردار سلیمانی اروپایی‌ها، موضع همسویی با ما نداشته و ندارند بلکه تا حدودی، نظر آنها هم‌سو با آمریکا بوده است. مواضع اخیر آنها تا حدودی گستاخانه بوده و سازنده و قابل‌قبول نبوده است».

وقاحت آخوند روحانی در تماس با رئیس‌جمهور افغانستان در حالی است که اظهارات خانم بلقیس روشن، عضو پارلمان افغانستان که ابراز شرمندگی کرد از کسانی که در مرگ این پاسدار به هلاکت رسیده ابراز تأسف کرده‌اند. خانم روشن گفت قاسم سلیمانی کسی است که بیش از ۵هزار افغانی را تحت عنوان لشکر فاطمیون در سوریه به کشتن داده است. ولی رژیم که در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌هاش مدعی شده که به هلاکت رسیدن پاسدار سلیمانی توسط کشورها محکوم شده، به دروغ در روزنامه‌ها و رسانههایش مدعی شده که رئیس‌جمهور ترکیه هم از مرگ قاسم سلیمانی ابراز تأسف کرده که دولت ترکیه این خبر را تکذیب کرد. اذعان به انزوای رژیم در جریان به هلاکت رسیدن پاسدار قاسم سلیمانی، از ناله‌های وزیر ارتباطات رژیم در روزنامه اعتماد هم دیده می‌شود که از حذف پستهای مربوط به قاسم سلیمانی آه و ناله کرده است. مورد مهم دیگر از انزوای جهانی رژیم در روزنامه کیهان خامنه‌ای است که به‌خاطر واکنش کشورهای اروپایی به هلاکت پاسدار قاسم سلیمانی و خروج رژیم از تعهدات برجامی به اسم گام پنجم، به دولت روحانی و به‌طور خاص ظریف حمله کرده است.

به‌دنبال بیانیه نماینده اتحادیه اروپا خطاب به رژیم در مورد «لزوم کاهش تنشها در خاورمیانه» و دعوت از ظریف، پاسدار حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: «بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که ظریف به این دعوت تحقیر‌آمیز پاسخ مثبت بدهد!... این دعوت -بخوانید احضار- در حالی است که کشورهای مطرح اتحادیه اروپا اقدام آمریکا در (کشتن) قاسم سلیمانی را حق! دولت و ارتش آمریکا دانسته و با (نظام) در این خصوص نیز مانند سایر موارد برخورد خصمانه‌ای داشته‌اند».

در بسیاری از روزنامه‌های حکومتی از این اقدام با دود و دم و به‌عنوان پیروزی نظام یاد شده. روزنامه «هفت صبح» تیتر زده: «پیروزی اول، بدون شلیک یک گلوله». ولی این ادعاها، توسط کارشناسان حکومتی در روزنامه‌ها زیر سؤال رفته.

روزنامهٔ حکومتی آرمان در مطلبی با ابراز وحشت از «حس انتقام‌جویی» که در بوقهای تبلیغاتی رژیم دمیده می‌شود هشدار داده است: «شرایط حساسی است و استراتژی اساسی ایران حفظ نظام است، می‌توان به اقدامات غیرنظامی هم متوسل شد.

باید با درایت خاصی به این قضیه نگاه کنیم ولی آنچه در عراق اتفاق افتاده که پارلمان این کشور خروج کشورهای عضو ائتلاف را از خاک این کشور تصویب کرد، می‌تواند اقدامی برای تبلیغ مقامات ایرانی شود که روی این موضوع مانور بیشتری بدهند که این اولین کاری بوده که در تلافی علیه آمریکایی‌ها کرده‌ایم».

روزنامه حکومتی آرمان در مطلب دیگری با عنوان «نمی‌توانیم خویشتنداری کنیم» در مورد مصوبهٔ مجلس عراق نوشت: «جنبه دیگر مصوبه اخیر نشان می‌دهد که پارلمان عراق تصمیم گرفته کل نیروهای خارجی عملاً در عراق حضور نداشته باشند. این هم امتیازی بوده که خواسته به آمریکایی‌ها بدهد که بگوید نه تنها مخالف حضور آمریکا در منطقه هستیم بلکه مخالف حضور کل نیروهای خارجی در منطقه هستیم... امیدوارم به این شکل نشود که این مصوبه بهانه‌ای شود که سایر کشورها را از عراق اخراج کنند، اما آمریکا هم‌چنان باقی بماند».

آرمان در مطلب دیگری به‌نقل از یک کارشناس نوشته این مصوبه جنبهٔ اجرایی ندارد و باید ببینیم اجرایی می‌شود یا نه.

همین روزنامه به‌نقل از فریدون مجلسی، عضو پیشین مجلس رژیم، نوشته است: «این مصوبه بدون حضور کردها و سنیها تصویب شده و به آسانی اجرایی نمی‌شود».
تبلیغات روی مصوبهٔ پارلمان عراق، جزیی از بحران عکس‌العمل و «انتقام» است. دسته‌جاتی در حاکمیت که در وحشت از درگیر شدن با آمریکا در صورت اقدام تروریسی از سوی رژیم هستند تلاش می‌کنند این مصوبه را به جای «انتقام» جا بیاندازند و ماجرا را ختم به خیر کنند. این وحشت در سایر رویکردهای رژیم هم دیده می‌شود. کما این‌که در مورد گام پنجم هم روزنامه‌های حکومتی در سمت روحانی نوشته‌اند: «در شرایطی که تنش در منطقه به‌صورت فزاینده‌ای رو به افزایش است و ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی جهان را در آستانه جنگی جدید قرار داده، برخی پیش‌بینی می‌کردند که‌ ایران در برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای، ملاحظه‌کاری به خرج دهد».(آرمان) بعد هم ابراز نگرانی کرده‌اند که این اقدام بیش‌از‌پیش اروپا را از نظام دور و به آمریکا نزدیک می‌کند و ممکن است این اقدام نظام به اجماع جهانی علیه نظام و رفتن پرونده به شورای امنیت کمک کند.

این بحرانها را که در روزنامه‌های امروز بیرون زده کنار بحران‌هایی که از روز قبل در مورد هلاکت پاسدار قاسم سلیمانی در درون رژیم فعال شده بگذارید تصویری از رژیم بحران‌زده را در روزنامه‌های امروز می‌بینید. البته باید تأکید کنم الآن این بحرانها فعال نشده چون هنوز جسد پاسدار سلیمانی روی دست نظام است و زیر خاک نرفته. بدون شک این بحرانها در روزهای آینده تشدید خواهند شد چون در کنار بحران خفگی اقتصادی و وحشت از قیام که از قبل هم بوده همه چیز ضریب بیشتری می‌خورد.