۱۳۹۸ آذر ۲۲, جمعه

قیام مردم بهبهان - گزارش اختصاصی

           بهبهان.به آتش کشیدن بانک ملی توسط جوانان.۹۸۰۸۲۵
                بهبهان.به آتش کشیدن بانک ملی توسط جوانان.۹۸۰۸۲۵
گزارش حاضر، چکیده‌ای از حماسه مردم بهبهان در قیام سراسری آبان ماه است. این شهر یکی از پیشتازان شهرهای شورشی ایران بود. متن گزارشات با استفاده از نکات ارسالی کانونهای شورشی مستقر در این شهر تنظیم شده است:

عصر روز جمعه ۲۴ آبان، تظاهرات مردم بهبهان از چهار راه بانک ملی شروع شد. تظاهرات تا ساعت ۱۱شب ادامه داشت. زن و مرد، پیر و جوان در چهارراه بانک ملی تجمع کرده بودند. تابحال شهرستان بهبهان چنین صحنه‌ای را به خود ندیده بود. مردم شعار می‌دادند: «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران». بنزین گرونترشده، فقیر فقیرتر شده» و «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد».

 روز شنبه ۲۵ آبان مردم و جوانان از ساعت ۹.۳۰ صبح به چهارراه بانک ملی آمدند. تظاهرات تا ساعت ۱۱ قبل از ظهر با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور و توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه ادامه پیدا کرد.

ساعت ۱۱۳۰ روبه‌روی بانک ملی بیش از ۳هزار نفر از همه اقشار، از کسبه و کشاورز و دانشجو و کارمند و افراد بیکار و فقیر، حضور پیدا کردند.

 ساعت۱۲ ظهر شنبه، شعبه‌ٔ بانک ملی، قدیمی‌ترین بانک حکومتی در بهبهان که چند طبقه بود، به آتش کشیده شد. بعد از آن بانک سپه روبه‌روی سینما به آتش کشیده شد. جوانان و مردم بعد به‌سمت بانک صادرات رفتند که آن هم در آتش به‌طور کامل سوخت و ساختمانش فرو ریخت. روبه‌روی بانک در آن طرف خیابان، دو بانک به‌نام بانک کشاورزی و بانک پاسارگاد تخریب شد.