۱۳۹۸ آذر ۲۷, چهارشنبه

هشدار شدید وزارت‌خارجه آمریکا به شرکتهایی که الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی در اختیار رژیم آخوندی قرار می‌دهند

وزارت خارجه آمریکا


                                          وزارت خارجه آمریکا
وزارت امور خارجه آمریکا به افرادی که در سطح جهانی نسبت به تهدیدات تحریم‌های آمریکا در مورد طرفهای درگیر در انتقال یا صادرات الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی به ایران، که مواد اساسی در صنعت فولاد ایران هستند، هشدار داد.

 وزارت‌خارجه آمریکا افزود: دولت آمریکا برای ممانعت رژیم ایران از کسب درآمد از بخش فولاد اقدامات جدی انجام می‌دهد، زیرا چنین درآمدهایی ممکن است برای پیشبرد رفتارهای خطرناک رژیم ایران، از جمله برنامه‌های گسترش تسلیحات کشتار جمعی، کارزارهای تجاوزکارانه منطقه‌ای و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی استفاده شود.

در توصیه نامه وزارت‌خارجه آمریکا آمده است:
انتقال یا صادرات الکترودهای گرافیتی یا کک سوزنی به ایران خطر تحریم‌های قابل توجهی را برای موجودیتها و افراد ایجاد می‌کند، از جمله آنها، این تحریم‌ها تنها محدود به تولید کنندگان و صادر کنندگان الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی نمی‌شود، بلکه اپراتورهای بندر، حمل‌ و نقل کنندگان کالا، شرکت‌های حمل‌ و نقل و اپراتورهای کشتی و مالکان هم شامل می‌شوند. حتی اگر استفاده کننده نهایی مورد نظر در بخش فولاد ایران نباشد، خطر تحریم ممکن است وجود داشته باشد.

کسانی که در چنین نقل و انتقالاتی دخالت دارند، بدون در نظر گرفتن ملیت یا محل زندگی آنها، در معرض تهدید تحریم هستند. عواقب لیست‌گذاری در رابطه با این‌گونه نقل و انتقالات یا صادرات قابل‌ توجه است، از جمله احتمال تحریم‌های مسدودسازی وجود دارد. شرکتها باید از تهدیدات ناشی از انتقال یا صادرات الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی به ایران آگاه باشند و سیاست‌ها، رویه‌ها و کنترلهای داخلی را برای اطمینان از انطباق با الزامات قانونی قابل اجرا، با دقت اجرا کنند.

I. زمینه الکترودهای گرافیتی و کک سوزنی
الکترودهای گرافیتی به‌دلیل داشتن سطح بالای هدایت الکتریکی و قابلیت مقاومت در برابر درجه حرارت بالا، عمدتاً در تولید فولاد به شیوه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تولید فولاد به شیوه الکتریکی از کوره‌های قوس الکتریکی برای تولید فولاد با ذوب سایر محصولات فلزی بازیافت شده استفاده می‌شود. الکترودهای گرافیتی عنصر اصلی گرمایش در طی این فرایند است. پس از اتمام این فرآیند، فولاد مذاب را درون پاتیلهایی ریخته و برای محصولات جدید فولادی قالب‌ریزی می‌شود.

کک سوزنی مواد کربنی به سوزنی شکل است که ویژگی آن مقاومت الکتریکی کم و مقاومت زیاد در برابر شوک است، و ورودی اصلی مورد استفاده برای تولید الکترودهای گرافیتی است. کک سوزنی را می‌توان از نفت یا زغال‌سنگ استخراج کرد، که از هر دو مورد می‌توان برای تولید الکترودهای گرافیتی مورد نیاز برای ساخت فولاد الکتریکی از طریق فرآیند پخت چند مرحله‌ای استفاده کرد.

II. مقامات و تحریم ها
دستورالعمل اجرایی E.O.13871(اعمال تحریم‌ها در رابطه با بخشهای آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران): E.O.13871مسدود کردن املاک هر شخصی را مجاز می‌داند، که توسط وزیر خزانه‌داری، در مشورت با وزیر امور خارجه، مشخص شده است، که آن شخص آگاهانه در تبادلات مهمی برای فروش، عرضه و یا انتقال کالاها یا خدمات مهم مورد استفاده در ارتباط با بخشهای آهن، فولاد، آلومینیوم یا مس به ایران، دخالت داشته باشد. این کالاها یا خدمات می‌توانند شامل الکترودهای گرافیتی یا کک سوزنی باشند.
قانون آزادی و مقابله با گسترش سلاح های کشتار جمعی ایران در سال ۲۰۱۲(IFCA): بخش ۱۲IFCA (الف) ماده (۱) وزیر امور خارجه را ملزم به اعمال ۵تحریم یا بیشتر مندرج در بخش ۶(الف) قانون تحریم‌های ایران در سال ۱۹۹۶در رابطه با فرد (شخص یا موجودیت) می‌کند، اگر وزیر امور خارجه تشخیص دهد که شخص آگاهانه گرافیت را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به ایران یا از ایران می‌فرو شد، عرضه یا انتقال می‌دهد، در صورتی که استفاده از گرافیت (۱) در ارتباط با بخشهای انرژی، کشتیرانی یا کشتی سازی ایران یا هر بخش اقتصادی ایران باشد که مشخص شود به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط سپاه پاسداران ایران کنترل می‌شود. یا (۲) فروخته شده، تأمین شده، یا منتقل شده به شخص ایرانی که در لیست اشخاص ممنوع شده و اتباع لیست‌گذاری شده خاص تحت نظارت دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری قرار دارد، باشد.

دولت ایالات متحده محدودیتهای تجاری جامع در رابطه با رژیم ایران را مدیریت کرده و اعمال می‌کند همان‌طور که در مقررات تحریم‌ها و تراکنشهای ایران تعیین شده که تحت اختیار قانون قدرتهای اقتصادی اضطراری بین‌المللی صادر شده است.

مقررات تحریم‌ها و تراکنشهای ایران اکثر تراکنشهای مستقیم و غیرمستقیم با ایران توسط اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی یا در قلمروی آمریکا را ممنوع می‌کند. به غیر از مواردی که توسط وزارت خزانه‌داری مجوز آن داده شود یا بر اساس قانون معاف باشد. علاوه بر این اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی شامل مؤسسات مالی خارجی در نقض این ممنوعیتها از پردازش تراکنشها به یا از طریق آمریکا منع می‌شوند از جمله تراکنشهایی بواسطه حساب‌های بانکی طرف معامله برای یا به‌نمایندگی از مؤسسات مالی ایران، اشخاص دیگری مستقر در ایران یا جایی که منافع این خدمات به‌نحو دیگری در ایران دریافت می‌شود.