۱۳۹۸ مهر ۱۰, چهارشنبه

آغاز محاکمه عباس ایروانی؛ فساد “چهار هزار میلیارد تومانی” در صنعت خودرو

عباس ایروانی (نفر اول از سمت چپ) در کنار دیگر متهمان این پرونده
 با آغاز محاکمه مدیران یک گروه صنعتی به نام “عظام”، نماینده دادستان تهران مدیر این گروه را به تخلف مالی و “تحصیل مال نامشروع” به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان متهم کرد.


عباس ایروانی، متهم ردیف اول این پرونده و مدیر گروه عظام همچنین با مجموعه‌ای از اتهامات مالی مانند “فرار مالیاتی، خروج ارز، عدم پرداخت معوقات بانکی، جعل اظهارنامه‌های گمرکی و قاچاق قطعات خودرو” روبه‌رو است.

مسعود شاه‌محمدی، نماینده دادستان تهران روز چهارشنبه و در جلسه دادگاه گفت که عباس ایروانی به دلیل “خسارات عمده‌ای که به حقوق عمومی و بیت المال مسلمین” وارد کرده، مرتکب “افساد فی‌الارض” شده است. اگر در این محاکمه، آقای ایروانی با چنین اتهامات سنگینی مجرم شناخته شود این احتمال وجود دارد که با حکم اعدام روبه‌رو شود.

به گفته نماینده دادستان تهران، عباس ایروانی در ارتکاب به این “جرایم” تنها نبوده و با شکل‌دادن یک “شبکه ارتشاء” به مدت ۱۰ سال به اقدامات مجرمانه نظیر “قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو” دست می‌زده است.
n گروه صنعتی “عظام” مدعی است که بزرگترین تولیدکننده قطعات خودرو در ایران است

این پرونده شش متهم دیگر نیز دارد که دو نفرشان از مدیران گروه عظام و چهار نفرشان از کارکنان گمرک هستند.

گروه قطعات خودروی “عظام”، یک گروه بزرگ صنعتی است که به نوشته وب سایت این گروه از ۱۲ کارخانه تشکیل شده است و در سال ۱۳۷۶ تاسیس شده است.

این گروه در استان‌های مختلف از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان کارخانه دارد و مرکز گروه نیز در تهران قرار دارد.
عباس ایروانی که به عنوان متهم ردیف اول پرونده فساد از او نام برده شده، بنیانگذار این گروه است.

او در وب سایت خود نوشته که فرزند یک خانواده مذهبی بازار تهران است و بعد از انقلاب، به تولیدات صنعتی روی آورده است.
از عباس ایروانی به عنوان یکی از سرمایه‌داران عمده حال حاضر در ایران نام برده می‌شود.

تصویری از عباس ایروانی (وسط) در دیداری با اکبر هاشمی رفسنجانی
به دلیل اهمیت گروه عظام در تولید خودرو در ایران و گستردگی فعالیت‌های اقتصادی این متهم، تصاویر بسیاری از او در کنار عالی‌ترین مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق یا محمود علوی‌، وزیر اطلاعات توسط رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

همچنین برخی روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی از ارتباطات گسترده او با بسیاری از سیاستمداران عالی‌رتبه در هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب خبر داده‌اند.

به گزارش ایرنا، نماینده دادستان تهران روز چهارشنبه درباره این متهم در جلسه دادگاه گفت: “ایروانی از قوی‌ترین و پرنفوذترین فعالان اقتصادی کشور بوده که عمده‌ترین فعالیت‌های خود را بر مبنای زد و بند و رشوه و سوءاستفاده از شرایط تحریم و استفاده از رانت اطلاعاتی مسئولان نهادهای مختلف بنا نهاده بود.”