۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

پمپئو درمصاحبه باسی ان ان : مادرو امروز صبح آماده ترک کشور بود ولی روسها او را منصرف کردند


سایت سی ان ان(انگلیسی) ۱۱/۲/۹۸ : « پیام مایک پمپئو درمورد قیام مردم ونزوئلا مجری : آیا شما یا دولت آمریکا می دانستید که این قیام در راه است؟ مایک پمپئو: قبل از اینکه وارد آن شوم که ما دقیقاً از چه چیزی آگاهی داشتیم،‌ ما طی این مدت اطلاعاتی خوبی داشتیم و با مردم ونزوئلا و خوان گوایدو و مجلس ملی کار میکردیم تا دموکراسی در ونزوئلا احیا شود.

 
ما مدتی است که بدنبال این ماموریت هستیم و هنوز هم بدنبال آن هستیم ما وقایعی که امروز اتفاق افتاد را دیدیم و ما خواستار یک راه حل غیر خشونت آمیز هستیم . مادرو فقط باید برود زمان او فرارسیده است که برای مشکلات مردم ونزوئلا هیچ پاسخی نداشته است،آمریکا مصمم است تا به مردم ونزوئلا کمک کند و دموکراسی را احیا کند تا که اقتصادشان را مجدداً بسازند.
 س‌: آیا آمریکا از این اقدام گوایدو حمایت کرد یا به گوایدو هیچ تضمینی داده است که آمریکا از او حمایت خواهد کرد؟
پمپئو: ما مدتهاست که گفته ایم از خوان گوایدو و مجلس ملی آنها رهبران منتخب ونزوئلا هستند وبله ما به آنها تضمین داده ایم همچنانکه من امروز صبح و رئیس جمهور در تمام روز بر آن تاکید داشتیم.
س: شما خشونت ها در خیابان های کاراکاس و سایر نقاط دیده اید وبه نظر می رسد که مادرو بدون یک جنگ قرار نیست برود که اکنون سوال این است که اگر مادرو گوایدو را دستگیر کند آمریکا بطور مشخص چه کار خواهد کرد؟.
س :پس اگر شما می گویید که او آماده بوده که به فرودگاه برود و روس هااو را منصرف کرده اند آیا اکنون روسها هستند که مسئول آنچه در جریان است می باشند؟
پمپئو: ما این را مدتهاست که گفته ایم که اطراف مادرو را کوبایی ها گرفته اند و از طرف روسها در ونزوئلا حمایت می شود ما به روسها و به کوبایی ها گفته ایم که این غیر قابل قبول است، گرسنگی دادن به مردم غیر قابل قبول است، این که کودکان نتوانند به دارو دست پیدا کنند غیر قابل قبول است . کشورهای منطقه گروه کشورهای لیما سازمان کشورهای آمریکای لاتین تمامی آنها خواستار احیای دموکراسی و بازگشت کرامت به کشوری هستند که زمانی کشور بزرگی بود کشوری که دارای ظرفیت داشتن ثروتی انبوه است و آمریکا آماده است که در کنار مردم ونزوئلا بماند و از دولت موقت حمایت کند و به انجام یک انتخابات عادلانه و آزاد کمک کند واین کشور را مجدداً بازسازی کند...
پمپئو: رئیس جمهور این را کاملاً روشن ساخته است که تمامی گزینه ها روی میز است که این قطعاً که شامل گزینه نظامی می شود ما تلاش می کنیم که این اتفاق نیفتد ..ولی فکر می کنم کسی نباید خود را به حماقت بزند که اگر پرزیدنت تصمیم بگیرد و گزینه نظامی را انتخاب کند ارتش آمریکا دارای این ظرفیت است که این گزینه را به نحوی که رئیس جمهور می خواهدانجام دهد. برای همین مامصمم هستیم و مصمم بوده ایم و کشور های منطقه نیزمصمم بوده اند و ۱۰ درصد مردم ونزوئلا تا کنون از کشور خود مجبور به فرارشده اند،آمریکا آماده است همچنان که ما در بسیاری از نقاط جهان آماده ایم که از دموکراسی و آزادی حمایت کرده واز حق مردم ونزوئلا دفاع کنیم».