۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

مادورو: ارتش بر کودتا پیروز شد


سایت بی بی سی(فارسی) ۱۱/۲/۹۸ : « مادورو از پیروزی بر کودتا سخن گفته و از ارتش برای حمایت از خود قدردانی کرده است  در پی چندین ساعت آشوب و درگیری خشونت آمیز در خیابان های کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، از پیروزی بر مخالفان سخن گفته است.
روز سه شنبه و در پی دعوت خوان گوایدو، رهبر مخالفان، چند هزار نفر در خیابان های کاراکاس دست به تظاهرات زدند در حالیکه شماری از نظامیان مسلح نیز آنان را همراهی می کردند. این تظاهرات به زودی به خشونت گرایید و بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی وفادار به رئیس جمهوری و شبه نظامیان طرفداران دولت درگیری روی داد. آقای گوایدو، که رئیس پارلمان ونزوئلاست، انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری را غیرقانونی توصیف کرده و با استناد به قانون اساسی، تا زمان برگزاری انتخابات جدید، خود را کفیل ریاست جمهوری اعلام کرده است. حدود پنجاه کشور جهان که عمدتا کشورهای غربی و آمریکای لاتین هستند، خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته اند اما شمار دیگری از کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، سوریه و ترکیه همچنان نیکلاس مادورو را رئیس جمهوری ونزوئلا می دانند.
ظاهرا قرار بود تظاهرات روز گذشته به شکلی آرام اما در حمایت نظامیان برگزار شود اما به زودی به خشونت و درگیری کشیده شد. تصاویر تلویزیونی که از آغاز تظاهرات روز گذشته منتشر شده، خوان گوآیدو را در کنار پایگاه هوایی لا کارلوتا نشان می دهد که از نظامیان دعوت می کند به مخالفان دولت بپیوندندو برای دفاع از قانون اساسی، دست به کار شوند. در این تصاویر، لئوپولدو لوپز، از رهبران مخالف دولت هم که در بازداشت خانگی بود دیده می شود. وی گفته است که توسط طرفداران آقای گوآیدو از بازداشت خانگی آزاد شده است. شامگاه گذشته، آقای مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی نظامیانی را که از خوان گوایدو حمایت کرده بودند به تلاش برای کودتا متهم کرد و گفت که ارتش ونزوئلا بر کودتاگران پیروز شده است. وی از ارتش به خاطر "شکست گروه کوچکی که با ایجاد درگیری در صدد گسترش خشونت بودند" تشکر کرد و نظامیان مسلح طرفدار مخالفان را "تروریست" خواند و تهدید کرد که این افراد "بدون مجازات نخواهد ماند." در پی تظاهرات روز گذشته، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت که با گسترش تظاهرات، نیکلاس مادورو هواپیمایی را برای فرار به کوبا آماده کرده بود اما به توصیه دولت روسیه، از خروج از کشورش خودداری کرد. آقای مادورو تصمیم به فرار به کوبا را تکذیب و متقابلا ایالات متحده را به تحریک نظامیان برای پیوستن به مخالفان متهم کرده است.
همزمان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، کوبا را به حمایت نظامی حکومت ونزوئلا متهم کرده است.
آقای ترامپ در تویتر نوشته که اوضاع ونزوئلا را از نزدیک زیر نظر دارد و افزوده است که "ایالات متحده در تلاش مردم ونزوئلا برای کسب آزادی در کنار آنان ایستاده است." وی گفته است: "اگر ارتشیان و شبه نظامیان کوبایی فورا عملیات نظامی و سایر اقدامات خود برای مرگ و نابودی قانون اساسی ونزوئلا را متوقف نکنند، حصر کامل همراه با بالاترین سطح تحریم علیه کوبا برقرار خواهد شد. امیدوارم سربازان کوبایی فورا و به شکلی مسالمت آمیز به جزیره خودشان باز گردند." کوبا از جمله کشورهای حامی حکومت ونزوئلاست اما اعزام نظامیان خود به آن کشور را تایید نکرده است».