۱۳۹۶ بهمن ۲۵, چهارشنبه

سوال و جواب مطبوعاتی با وزیر جیمز متیس


سایت وزارت دفاع آمریکا ۲۳/۱۱/۹۶ : « سوال: در این نزاع واقعا بزرگ بین اسرا‌‌ئیل و رژیم سوریه در روزهای اخیر اسرا‌‌ئیل ایران را متهم به پرواز دادن یك پهباد از سوریه به داخل اسرائیل كرد. میتوانید مقداری درباره این صحبت كنید كه آیا هیچ گونه نقشی آمریكا در حمایت از آن حملات اسرا‌‌ئیل داشت، و آیا فعالیتهای ایران در سوریه بطور فزاینده ای یك خطر است و بطور فزاینده ای بعنوان یك تهدید برای (غیر قابل شنیدن) حس میشود؟

وزیر متیس: بله قبل از هر چیز نه ما در حوادث اخیر در زمینه نظامی دست نداشتیم ما در جنگ آنجا بین نیروی هوایی اسرائیل و نیروهای سوری دست نداشتیم.
این جالب است كه هر جا ما در خاورمیانه مشكلی میبینیم، شما یك چیز را پشت آن میبینید. چه در یمن یا بیروت باشد چه در سوریه چه عراق شما همیشه ایران را درگیر در آن میبینید.
الان در دو مكان من میتوانم بگویم كه این به تازگی اینطوری بیرون زد. در سه مكان این شروع كرده كه به نظر بیاید كه چیزی وجود دارد. و من فكر میكنم هر چقدر شما از آنجا دورتر باشید این ساده تر است كه این را بعنوان نوعی حیله بازی واشنگتن یا چیزی رد كنید. اگر شما در منطقه زندگی كنید هیچ شكی وجود ندارد كه ایران چكار میكند. اگر شما در بحرین باشید پلیس آنجا مواد منفجره و این نوع چیز را به وضوح از ایران گرفته؛ اگر شما باقی مانده موشكهای ایرانی را از عربستان سعودی بردارید؛ یا شما قایقهای انفجاری، قایقهای كنترل از راه دور در دریای سرخ دارید، شما میتوانید ببینید كه ایران یا در حال تولید ابزارهای جنگ است یا عملا در برخی موارد در حال هدایت جنگ است.
من فكر میكنم كه شما همه مطلعید كه چه زمانی رهبری نیروی قدس در عراق است یا در سوریه. بنابراین وقتی كه سوریه، كه در كل پنهان نكرده است، هیچ بهانه ای نیاورده برای آنچه آنها در كنار ایران انجام میدهند، وقتی كه آنها برای ایران محل عبور فراهم میكنند تا تسلیحات، منجمله تسلیحات پیچیده تر، برای حزب الله لبنان فراهم كند، اسرائیل یك حق مطلق دارد تا از خود دفاع كند. آنها نباید منتظر شوند تا زمانی كه شهروندانشان زیر حمله كشته شوند قبل از اینكه آنها عملا به این موضوع بپردازند.