۱۳۹۶ اسفند ۷, دوشنبه

جریان اصلاحات تکلیف خود را با افکار عمومی مشخص کند


سایت رادیو فردا ۵/۱۲/۹۶ : « عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، در گفت وگو با روزنامه اعتماد تأکید کرده است که مشکل عمومی در کشور، انباشت اعتراضات است . موارد کوچکی که در گذشته وجود داشته و در زمان خود به آنها پاسخ داده نشد، امروز انباشته شده و به صورت تجمع های اعتراضی در جامعه نمود پیدا می کند.
دولت نیز این موضوعات را به صورت یکپارچه مدیریت نمی کند. این چهره اصلاح طلب با اشاره به اینکه از طرفی جناح مقابل از هر فرصتی برای تضعیف دولت استفاده می کند، گفته است: همین دلایل سبب می شود شاهد این وضعیت نابسامان از نظر اداره امور باشیم.... عبدالله رمضان زاده در تحلیل اعتراضات سراسری دی ماه گفته است: معترضین نه اصلاح طلب ها را قبول داشتند و نه اصولگراها را. این نشان می دهد که سطح انتظارات بخشی از مردم از اصلاح طلبان نیز گذشته است و حداقل اعتراض ها و انتقادهایی که سال ها توسط اصلاح طلبان مطرح می شد دیگر مورد قبول نیست و مردم به دنبال طرح انتقادی بزرگ تر هستند و سطح اعتماد به نخبگان سیاسی در جامعه کاهش پیدا کرده است و این نتیجه عدم اعتماد عمومی در سطح جامعه است.... ».
زیباكلام: [قیام 96] این آتیش وقتی بگیره همه مون رو می سوزانه... اصلاح طلب و اصولگرا و همه رو بسته بود خط آتیش
سایت آپارات(رژیم) ۱۸/۱۱/۹۶ : « ... صادق زیباكلام: من قطعا روایت دوم رو درست تر میدانم نه اینكه مشكلات و مسائل اقتصادی نبوده باشه نه اینكه معترضین مشكلات و مسائل اقتصادی نداشتند بهیچوجه داشتند خیلی زیاد داشتند خیلی زیاد دارند اما من معتقدم كه موتور اصلی پرخاش اعتراض آمدن به خیابان دادن شعارهای ساختارشكنانه من معتقدم كه عقده شاید لغت درستی نباشه ولی این چیزهایی كه جمع شده مدتهاست در دل و در سینه بسیار از مردم هست بخصوص اقشار و لایه های نسل بعد از انقلاب دهه شصتی ها دهه هفتادی ها دهه هشتادی ها من فكر میكنم بیش از اونكه اقتصاد داره رنج شون میده بیشتر از اقتصاد سرخوردگی های سیاسی اجتماعی هستش كه باعث عصیانشون شده... در ابتدا شعارها اقتصادی بود علیه دولت آقای روحانی بود مرگ بر روحانی بود ولی بسرعت حتی توی خود مشهد هم بعد از اون ساعت اولیه حتی تو خود مشهد هم بسرعت رنگ سیاسی پیدا كرد قم ، رشت و كرمانشاه كرمانشاه اصلا همه اش دیگه سیاسی بود و ساختارشكنانه بود... شمادارید میگید كه مسبب روحانی بوده مقصود روحانی بوده اعتراض علیه روحانی بوده واینها ولی عزیز من شعارهایی كه میدادند اصلا ربطی به روحانی نداشت نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران شنیدی اینها رو میگفتند؟ سوریه رو رها كن فكری به حال ما كن اینها كجایش ارتباط با آقای روحانی پیدا میكنه؟ اینها علیه یك جاهای دیگه ای هستش با اونها مشكل دارند ...  آتشی كه داشت زبانه میكشید رو انتخاب آقای روحانی كمكی نه تنها كمكی به اینكه این آتش رو یك مقداری مهار بكنند كنترلش بكنند كوچكترش بكنند نكرد بلكه من قبول دارم حرف ایشون رو دولت آقای روحانی یك پیت نفت هم آمد روی این آتیش ریخت یعنی اونچنان رو اونچنان تر كرد این شعارهایی كه داده میشه كه شما میگید ساختار شكنانه هست بنده هم میگم ساختار شكنانه هست خیلی ارتباطی به روحانی پیدا نمیكنه... مشكل اینه كه تو همون لحظات اولیه اصلا عبور كردند از روحانی آقای بابایی مسئله خیلی گنده تر و كلی تر از روحانی و عملكرد روحانی كه روحانی درست كار كرد یا درست كار نكرده ببینید برخی از شعارهایی كه در اعتراضات 88 داده شد تكرار شد علیه دیكتاتوری علیه دخالت ما در كجا و كجا ولی خیلی از شعارهایی كه در 88 داده شد این دفعه دیگه تكرار نشد بلكه مخرب تر بود رادیكال تر بود ببینید انتظار میرفت من واقعا انتظار داشتم كه اگر در ایران یك روزی تظاهراتی اتفاق بیفته در سال 96 اولین و نخستین شعارها به نفع آقای میرحسین موسوی و آقای كروبی و خانم دكتر رهنورد باشه واینها ولی ببینید در تمام این یكهفته ده روزی كه بود یك شعار به نفع موسوی داده نشد یك شعار به نفع آزادی زندانیان سیاسی داده نشد البته كرمانشاه ظاهرا شعار به نفع زندانی سیاسی ولی فراگیر نبود من اگر جای شما بودم نگرانی ام از اعتراضات دیماه صد پله بیشتر از اعتراضات 88 میشد اعتراضات 88 نشان میدادش كه شما با اقشار و لایحه های تحصیلكرده جامعه مشكل دارید با كسانی كه از خیابان انقلاب به بالا زندگی میكنند مشكل دارید با كسانی كه كارمند هستند شاغل هستند نویسنده اند دانشجویند پزشك اند .. با اینها مشكل داری واقعا اینها ریخته بودند توی خیابان سال 88 ولی ببینید دی 96 خیلی خطرناك تر بود من معتقدم دی 96 پائین خیابان انقلاب به پائین بودند كه ریخته بودند بیرون من معتقدم دی 96 دهه هفتادی ها بودند دهه هفتادی هایی كه نشان دادند هیچی رو قبول ندارند نه تنها روحانی رو قبول ندارند دل تون رو خوش نكنید اینكه روحانی رو قبول ندارند به جهنم كه روحانی رو قبول ندارند نه خیلی چیزهای گنده تر از روحانی رو هم حالا دارند نشان میدهند كه قبول ندارند بنابراین سر خودتون رو گول نزنید بگید كه روحانی خوب عمل نكرد باعث دلخوری اینها شد روحانی اینجوری ای كاش من از خدای دو جهان میخواهم الهی این چیزهایی كه رسول بابایی میگه درست باشه و مشكل فقط عملكرد روحانی باشه ولی نیست ... ما كجا داریم میریم ؟ این چه وضع اش است؟ بالاخره اینهایی كه پرچم جمهوری اسلامی رو آتیش زدند اینهایی كه این شعارها رو میدادند شعارهای ساختار شكنانه میدادند بابا اینها دهه هفتادی بودند كسر قابل توجهی شون دهه هفتادی بودند خب بابا اینها رو ما تربیت كردیم اینها تو آموزش و پرورش جمهوری اسلامی بودند صدا و سیمای جمهوری اسلامی بوده دولت جمهوری اسلامی اینها همه شون محصولات جمهوری اسلامی هستند ولی متاسفانه همون خبط و خطای گذشته داره تكرار میشه پای آمریكارو وسط بكشیم و پای روسیه رو وسط بكشیم و روس و پوس و مادر زن صدام و پدر شوهر آقای شیخ پادشاه عربستان دومرتبه افتادیم تو همون تئوریهای توطئه و فرضیه های دایی جان ناپلئونی و شهر فرنگ و پادشاه جن ها و اینها من خوف این رو دارم كه دفعه بعد اونوقت خیلی پائین تر ازخیابان انقلاب بره و اینها رو دیگه هیچ جوری نمیشه كنترل كرد ... این اتفاق اگر بیفته این آتیش وقتی بگیره همه مون رو می سوزانه و حكومت نشان داده كه اصلا سعه صدر و آینده نگری بدبختانه نداره...
صادق زیباكلام:  من بهیچوجه نمی خواهم سر خودم رو گول بزنم بگم كه نه همه اش علیه اصولگراها بوده همه علیه شماها بوده ما رو دوست دارند نه علیه ما شعار میدادند میگفتند خیلی اصولگرا، اصلاح طلب تمامه واقع مطلب این هست كه اصلاح طلبان ما اصلاح طلبان در قبال این اعتراضات دست راستشون به دست چپشون میگفت چی كار بكنید اصولگراها تكلیف شون روشن بود اینها آمریكایی اند اینها صهیونیست اند اینها فریب خورده اند اینها بازی خورده اند اونها تكلیف شون روشن بود ما تكلیف مون روشن نبود ما مانده بودیم كه چه خاكی باید به سرمان بكنیم به همین دلیله كه وقتی شما نگاه میكنید تنها چیزی كه ما تونستیم بگیم همون شعارهای الكی، اعتراض حق مردم است ولی خب خشونت نباید باشه اغتشاشگری نباید باشه هم اصولگراها تو سرمون زدند هم مردم تو سرمون زدند این چیزی كه گفتیم خواستیم ازاین وسط بریم كه نه اینور مشكل پیدا كنه؛ نه نمیشد بالاخره شماباید میگفتید آقاجون این اعتراضاتی كه شده من همون موقع تو روزنامه شرق یك سرمقاله نوشتم گفتم فرزندانم درد شما رو می فهمم خشم تون رو می فهمم ولی با روش تون مخالف هستم نمیشه كه شما وسط پتو بخوابی كه اگر اینور رفت یا اونور رفت شما همچنان وسط پتو باشید شما باید موضع ات رو مشخص بكنی بگی اینها كه معترض من گفتم درد تون رو می فهمم با روش تون موافق نیستم اما آقای خاتمی نكرد اصلاح طلبان نكردند آقای عارف نكرد
مجری: آقای خاتمی كه موضع تندی هم گرفتند
زیباكلام: حالا ایشون بعدا چیز شد خود اونهم قابل بحثه ایشون گفتند موضع روحانیون مبارز بوده من فقط تو اون جلسه بودم ولی واقع مطلب این هستش كه كسی از اصولگراها انتظار نداشت كه تو این اعتراضات سر بلند بیایند بیرون ولی واقع مطلب این هستش كه اصلاح طلبان سرشكسته و باسر زخمی از توی این اعتراضات آمدند بیرون من معتقدم اتفاقا هزینه اصلی این اعتراضات به حساب اصلاح طلبان نوشته شده بود و بزرگترین هزینه ای كه اصلاح طلبان پرداخت كردند این بودش كه اعتبار اجتماعی شون خیلی صدمه دید خیلی صدمه دید این مال این بنابراین اینجوری نیستش كه من بخواهم بگم كه ما خوب ها هستیم شما ها بده هستید نه این اعتراضات گذاشته رو رگبار و اصلاح طلب و اصولگرا و اینها رو همه رو بسته بود خط آتیش ..
زیباكلام: از بعد از كابینه حجم فحاشی هایی كه به من میشه حجم چیزهایی كه به من گفته میشه آقای دكتر بابایی ده برابر شده صد برابر شده یعنی از هر صد تا كامنتی كه میآد تو تلگرام برایم میآد توی اینستاگرام برایم می آد توی فیس بوك برام می آید از هر صد تا 90 تایش این هستش كه شارلاتان حقه باز تو كجایت روشنفكره ؟ تو باعث تو ما رو گول زدی تو باعث شدی كه ما بیائیم بریم به روحانی رای بدهیم من این رو قبول دارم من نمیگم كه ما شق القمر كردیم و اینها ولی دارم میگم كه بخاطر خدا بخاطر آینده ایران سر خودتون رو گول نزنید كاش مشكل عملكر روحانی بود ای كاش مشكل عملكرد روحانی بود تمام میشد میرفت چهار سال دیگه آقای قالیباف میشه رئیس جمهور آقای رئیسی میشه رئیس جمهور آقای عارف میشه رئیس جمهور آقای اسحاق جهانگیری میشه رئیس جمهور ... ولی اینجوری نیست یعنی چهار سال دیگه اگر ژان ژاك روسو هم اگر نلسون ماندلا اگر مهاتما گاندی اگر مهندس مهدی بازرگان دكتر محمد مصدق هم از توی قبر سر در بیاورند بشوند رئیس جمهور این شكافه هست این شكافه بوجود آمده و باید ببینیم این شكافه چرا بوجود آمده؟ دهه هفتادی ها چی میگند چی میخواهند؟ دهه شصتی ها چی میگند چی میخواهند؟... و نمیدونم دفعه بعد وقتی كشیده میخوریم چه جوری بخوریم از كجا بخوریم اینها....
زیباكلام: نحوه برخورد [ با زندانیان و دستگیرشدگان] هم متاسفانه خوب نبود این خودكشی هایی كه بازداشتی ها چند فقره حالا اگر یكی بود دو تا بود آدم میتونه بگه خب حالا اون یكنفر خودكشی كرده اون دومی هم ولی اینكه چندین نفر خودكشی كردند رفتارهایی كه باهاشون میشده رفتارهای خیلی جالبی نبوده متاسفانه هیچ دستگاهی هم نه آقای روحانی نه مجلس نه اصلاح طلبان نه اصولگراها هیچكدوم هم یك كمیته حقیقت یاب مستقلی رو چیز نكردند كه بروند زندان اوین ببینند این صد نفر این دویست نفری كه بازداشت شدند با اینها چه جوری برخورد شده توی ایذه چه جوری باهاشون برخورد شده