۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

جزئیات دیدار بایدن و رئیس موساد به‌ نقل از«یک مقام اسرائیلی»

 به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز جمعه 30 آوریل به  یوسی کوهن، مدیر  اطلاعات خارجی اسرائیل،گفتهآمریکا برای بازگرداندن کامل ایران بتوافق هسته‌ ای 2015راهی درازدرپیش دارد، و به توافق مجددباجمهوری اسلامی نزدیک نیست.

به گزارش خبرگزاری «اکسیوس»، کوهن که از سال 2016 رئیس موساد است در دیدار با بایدن مواضع اسرائیل را در این‌باره بیان کرد و گفت اشتباه است که ایالات متحده به برجام بازگردد بدون اینکه شرایط آن را برای جمهوری اسلامی سخت‌تر کند. در مقابل، بایدن به کوهن اطمینان داد که ایالات متحده مواضع اسرائیل را در نظر خواهد گرفت.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفته است کوهن روز جمعه در کاخ سفید تنها با جیک سالیوان مشاور جو بایدن و دیگر مقامات امنیت ملی دیدار کرده، و بایدن تنها «برای ابراز همدردی بابت فاجعه کوه مرون به جلسه سری زد.»

با این وجود، یک مقام ارشد اسرائیلی این توصیف را نپذیرفته، و گفته ملاقات رئیس جمهور آمریکا و رئیس موساد فراتر از یک «سر زدن» خشک و خالی بوده و به حادثه کوه مرون هم ربطی نداشته، بلکه یک جلسه از قبل برنامه‌ریزی‌شده بوده تا مقامات اسرائیلی بتوانند حین آن دغدغه‌های خود درباره ایران را با رئیس جمهور آمریکا در میان بگذارند.

این دیدار جمعه قبل از ظهر، درست پس از تماس تلفنی بین بایدن و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برگزار شد و که بایدن طی آن حادثه کوه مرون که در جریان آن تعداد زیادی از شهروندان اسرائیلی حین برگزاری مراسم مذهبی کشته شدند را تسلیت گفت.

به گفته این مقام اسرائیلی، این دیدار حدود یک ساعت به طول انجامید، و کوهن تنها نماینده اسرائیل بود که در آن شرکت کرد. بایدن، سالیوان، و ویلیام برنز رئیس سیا نیز از طرف ایالات متحده شرکت کردند. کاخ سفید از اظهار نظر بیشتر در این‌باره خودداری کرد.