۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

رد خبر مبادله زندانیان و منابع مالی از سوی امریکا و بریتانیا

 به گزارش رویترز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکاخبرتوافق برسرتبادل زندان یان میان ایران و آمریکا را رد کرد. وزیر امورخارجه بریتانیااماتاکید کرده که لندن به دنبال پرداخت بدهی خودبایراناست.اماخبر  مبادله پول با نازنین زاغری را رد کرده است .

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره گزارش برخی رسانه ها مبنی بر توافق ایران و آمریکا در زمینه تبادل برخی زندانیان شبکه لبنانی المیادین که به اطلاعات سپاه نزدیک است مدعی شد که ایران و آمریکا توافق کرده‌اند که برخی زندانیان خود را مبادله کنند و بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران هم آزاد شود.

رویترز همچنین به نقل از دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا درباره موضوع نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی گفت تهران از پرونده زاغری برای کسب نفوذ دیپلماتیک استفاده می کند.

راب درباره بدهی کشورش به ایران مربوط به پرونده خرید تانک‌های چیفتن در چند دهه پیش ادامه داد: ما می خواهیم مشکل بدهی توافق تسلیحاتی با تهران را که مربوط به سال 1979 است، بدون ربط دادن آن به پرونده این زندانی انگلیسی حل کنیم.

انگلیس پذیرفته که به دلیل قرارداد فروش تانک‌های چیفتن به ایران بدهکار است اما ظاهرا به خاطر تحریم های آمریکا با محدودیت هایی برای پرداخت این بدهی مواجه است.

چندی پیش جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده برای بیش از دهمین بار به تعویق افتاد تا بار دیگر وضعیت شکایت ایران از انگلیس برای دریافت 400 میلیون پوند از این کشور برای قراردادی که متعلق به زمان پیش از انقلاب اسلامی است نامعلوم باقی بماند.