۱۳۹۹ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

تحریم‌های واشنگتن علیه دو فرمانده حوثی

 

ایالات متحده آمریکا، سه‌شنبه 2 مارس، دو تن از فرماندهان شبه نظامیان حوثی در یمن را به دلیل نقش آن‌ها در حمله به غیرنظامیان، کشورهای همسایه و ناوبری بین‌المللی، تحریم کرد.

براساس گزارش‌ها منصور السعدی و احمد الحمزی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شدند. واشنگتن تأکید کرد که این دو فرمانده حوثی، درحال «اجرای دستور کار آشوب طلبانه ایران در راستای برهم زدن ثبات» هستند.

خزانه‌داری آمریکا با تاکید بر این که تحریم‌ها علیه این فرماندهان به دلیل حملات اخیر شبه‌نظامیان اعمال شده، حملات اخیر حوثی‌ها علیه مناطق مسكونی در جیزان در خاک سعودی را محكوم كرد.

خزانه‌داری آمریكا افزود كه سپاه پاسداران، «برای حمله به یمن و سعودی، پشتیبانی نظامی لازم را برای حوثی‌ها فراهم ساخته که شامل کمک‌های تسلیحاتی از جمله موشك و پهپاد است.»

خزانه‌داری آمریکا با تاکید بر این که «رژیم ایران و سپاه پاسداران با حمایت از حوثی‌ها با سلاح و آموزش نظامی، جنگ را شعله ور کردند»، افزود: «حمایت ایران، این امکان را به حوثی‌ها داد تا غیرنظامیان در یمن و سعودی را هدف حملات هولناک خود قرار دهند» که «این پشتیبانی از حوثی‌ها، عملا آب به آسیاب جنگ داخلی ریخته و افزایش درد و رنج یمنی‌ها را به دنبال داشته‌ است.»

از دید خزانه‌داری آمریکا، حمایت ایران از حوثی‌ها، «طولانی شدن مدت جنگ» در یمن و «ایجاد ناهنجارترین بحران انسانی در جهان را به دنبال داشته و شبه نظامیان حوثی با برخورداری از پشتیبانی ایران، نبردی خونبار را علیه دولت قانونی یمن به راه انداختند.»

در بخش دیگری از بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده‌ است: «حوثی‌ها از موشک‌های بالستیک، مین‌های دریایی و پهپادها برای حمله به مناطق مسکونی و کشتی‌های تجاری، استفاده می‌کنند.»

بیانیه خزانه داری آمریکا همچنین تأکید کرد که شبه نظامیان حوثی، ناوبری جهانی را «صرف نظر از مشخصه غیرنظامی یا نظامی آن»، هدف حملات خود قرار دادند.

واشنگتن پایبندی خود در بازخواست از فرماندهان شبه نظامیان حوثی در قبال اقداماتشان را مورد تاکید قرار داد که باعث افزایش درد و رنج انسان‌ها در یمن شده ‌است.