۱۳۹۹ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

حمله جیش‌العدل به نیروهای سپاه پاسداران در سراوان و ادعای کشتن 5 نفر از آنها


رسانه‎‌های بلوچ از جمله « کانال خبری رصد بلوچستان » روز سه‌شنبه دوم مارس 2021 اعلام کرد که نیروهای جیش‌العدل به دو خودروی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش بمپشت سراوان حمله کردند.

گفته شده در این حمله 5 تن از نیروهای سپاه پاسداران کشته و 3 تن دیگر دستگیر شدند. یکی از این دو خودرو هم منهدم شد. جیش‌العدل با انتشار بیانیه‌ای خبر این حمله را تایید ومسئولیت آن را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان، این خبر را تایید کرده و گفته «این حمله مسلحانه عصر امروز در منطقه کشتگان بخش بم‌پشت شهرستان سراوان رخ داده است.» او همچنین گفت که این خودروها حامل نیروهای یگان مهندسی سپاه پاسداران بود.

هنوز هیچ مقام رسمی در ایران کشته شدن نیروهای سپاه پاسداران در این حمله را تایید نکرده است.

به دنبال کشته شدن حداقل 10 سوختبر بلوچ و زخمی شدن بسیاری دیگر در روز 23 ماه جاری میلادی در نقطه مرزی شهرستان سراوان توسط ماموران سپاه پاسداران ایران، اغلب شهرهای بلوچستان اعتراضات گسترده‌ای را شاهد بود.

پس از اعلام کشتار سوختبران بلوچ، اهالی قربانیان و مردم سراوان در اطراف بیمارستان رازی این شهر تجمع کردند. همزمان تجمعات گسترده‌ای در نقاط دیگر شهر شکل گرفت و مردم معترض به فرمانداری این شهرستان حمله کرده و خودروهای پلیس را به آتش کشیدند.

اعتراضات مردم سراوان به سرعت به خشمی عمومی در کل استان تبدیل شد و چندین شهرستان دیگر از جمله زاهدان، ایرانشهر، کورینسرجنگل، جکیگور، چابهار شاهد اعتصاب گسترده و حضور در برابر ادارات دولتی بود. ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از سرجنگل، تیراندازی نیروهای امنیتی از درون پاسگاه این شهر به مردم معترض را نشان می‌داد که همین امر باعث هجوم مردم به درون پاسگاه شد.

خشم و اعتراض پراکنده کماکان در تعدادی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ایران در واکنش به کشتار 10 سوختبر بلوچ ادامه دارد. در تازه‌ترین اقدام مقامات ایرانی برای کنترل نارضایتی در این استان محروم، دسترسی به اینترنت نیز با اختلال گسترده‌ای روبرو شده است.

شرکت «نت بلوکس» که فعالیت‌های اینترنتی را رصد می‌کند، یکشنبه گزارش داد که به دنبال اعتراضات چند روز اخیر در بلوچستان ایران، دسترسی به اینترنت در این منطقه با مشکلات اساسی مواجه شده است. این شرکت توضیح داده که اختلال و قطع اینترنت همچنان در این استان ادامه دارد.

غات