۱۳۹۹ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

«مجاهدين خلق» اطلاعات جديدى از دو سایت هسته‌ای مشکوک در «آباده» فاش کرد


«شورای ملی مقاومت ايران» جناح سياسی سازمان «مجاهدين خلق» در یک کنفرانس خبری و طی گزارشی، جزئیات جدیدی از دو سايت هسته‌ای مشکوک در منطقه آباده که در آخرين گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورخ 23 فوريه 2021، به آنها اشاره شده بود، فاش کرد.

آژانس در این دو سايت كه حكومت ايران ماه‌ها مانع دسترسی بازرسان به آنها شده بود، ذرات اورانيوم “anthropogenic uranium particles” يافته بود. طبق گفته مدیر کل آژانس، رافائل گروسی، تهران پاسخ منطقی به اين موضوع نداده است.

بنا به گفته «شورای ملی مقاومت» یکی از دو سايت مذکور در منطقه آباده در استان فارس قرار دارد كه پروژه‌ای به نام مريوان در آن در جريان بوده است. اين سايت توسط شركت‌های وابسته به سپاه پاسداران تحت نظر وزير وقت دفاع در نيمه دهه 1370 ساخته شده است. اين سايت بخشی از برنامه ارگان مسئول پروژه نظامی سازی برنامه هسته‌ای حکومت ایران به نام سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) است كه در دهه 1990 به اسم «آماد» شناخته می‌شد.

در گزارش «شورای ملی مقاومت ايران» آمده است که سايت مذکور برای استفاده يكی از زيرمجموعه‌های سپند بنام متفاض(مركز تحقيقات و توسعه فن‌آوری انفجار و ضربه)جهت پروژه مريوان ساخته شده که هدف آن تحقیقات و ساخت چاشنی انفجار هسته ای بود.

طبق این گزارش، دكتر سعيد برجی از بالاترين متخصصين انفجار و ضربه كه سال‌ها مستقيما تحت مسئوليت سرتيپ پاسدار محسن فخری‌زاده مدیر پروژه بمب اتمی حکومت ایران كار می‌كرد، نقشی کلیدی در پروژه مريوان داشته است. فخری زاده در نوامبر 2020 در حومه تهران به شیوه مرموزی كشته شد.

برجی اكنون با همکاری بالاترين متخصصين «متفاض» به تحقيقات در بخش انفجار و ضربه برنامه تسليحات هسته‌ای ایران به كار خود ادامه می‌دهد.

منابع خبری شورای مقاومت ملی اطلاع داده اند که پروسه پاكسازی اين سايت بسيار مشابه پروسه پاكسازی سایت «شيان لويزان» در سال 2004 و پاكسازی بخشی از سايت «پارچين» در سال 2012 است که در آن یک محفظه انفجاری خاص وجود داشت.

طبق این گزارش و بنا بر اطلاعات افشا شده از درون حکومت ایران، ساخت سايت در آباده برای «پروژه مريوان» در نيمه دوم دهه هفتاد زير نظر علی شمخانی (وزیر دفاع وقت – دبیر فعلی شورای عالی امنيت ملی)و توسط شركت‌های تحت امر قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران انجام شده است. مهندس هاشمی تبار مدير پروژه های محرمانه سپاه كه طرح‌های مختلف ساخت تونل و مراکز مخفی سپاه را انجام می داده بر اين طرح نظارت داشته است.

بنا بر گزارش 23 فوريه 2021 آژانس، در این سایت استفاده احتمالی و انبار کردن مواد اتمی انجام گرفته و در سال 2003 در فضای باز آزمایش‌های معمول انفجاری در رابطه با تست سپر برای آماده سازی جهت استفاده از چاشنی‌های نوترونی صورت گرفته است.

از جمله فعاليت‌های برجی اين بود كه با دانشمندان اتمی اكراينی به نام ويچسلاو دانیلکو و ولادمير پدالكو روی آزمایشات انفجاری شدید و همچنین محفظه انفجاری مربوط به سلاح هسته‌ای در سایت پارچین کار می کرده است.

طبق گزارشات سازمان سپند، سعید برجی در سال 2011 به همراه دو نفر از متخصصین سپند به نام‌های خداداد میهمی و حسین غفوری روی یک پروژه مرتبط با ارگان متفاض کار می‌کرد که محل پروژه در گزارشات داخلی سازمان سپند بنام «احمدآباد» ذکر شده است. با توجه به شواهد، احتمالا منظور از احمدآباد سایت آباده بوده است. طرح و برنامه این طرح در دست فردی بنام میرتاج الدینی از متخصصین دانشگاه امام حسین بود. دانشگاه امام حسين وابسته به سپاه پاسداران است.سعيد برجی

سعيد برجی که از برجسته ترين متخصصين انفجار و ضربه و از نفرات ارشد پروژه تسليحات هسته‌ای رژيم و از مديران سپند بوده است بنا بر اطلاعات مشخص، با برخی ديگر از متخصصين ارشد سپند به تشكيل شركت‌های پوششی برای تحقیقات در ارتباط با اهداف سپند ادامه می‌دهد.

چگونی پاکسازی سایت آباده

اين سايت مشابه سايت هایی پاسازی شده كه ارگان نظامی كردن برنامه اتمی حکومت ایران در آنجا تحقيقات و آزمايش‌های جدی انجام می‌داده و پیشتر آژانس درخواست بازديد و نمونه برداری از آنها را كرده بود.

سايت «شيان لويزان» در شمال شرق تهران، جايی كه ارگان تسليحات هسته ای حکومت ایران، آماد (سپند فعلی) در آن قرار داشت، در مه سال 2003 توسط شورای ملی مقاومت ايران افشا گرديد. به دنبال درخواست آژانس برای بازديد از آن محل، کل سایت با خاک يكسان شد. هنگامی که در سال 2004 بازرسان آژانس به آنجا دست يافتند، زمين محل تا 4 متر زيرو رو شده بود.

حکومت ایران در بخشی از «سايت نظامی پارچين» در جنوب شرق تهران، با ايجاد یک محفظه انفجاری، در اوايل قرن بيست و يكم، آزمايشات انفجاری قوی برای توليد سلاح هسته‌ای انجام می داده است. به طور مشخص سعيد برجی با متخصصين اكراينی در پارچین روی اين آزمايشات كار می‌كرد. هنگامی كه آژانس در سال 2012 خواستار بازديد از آن محل شد، رژيم مانند سایت شیان لویزان شروع به پاكسازی كامل آن منطقه در پارچين نمود. آژانس نهايتا در سال 2015 به اين بخش از پارچين دسترسی يافت.

در گزارش «شورای ملی مقاومت ايران» آمده است که سپاه پاسداران بعد از لو رفتن محل «سايت آباده» در ژوئیه 2019 بصورت ناگهانی تاسیسات داخل این سایت را تخریب کرد. پس از گذشت بيش از یک سال از تخريب اين محل، در 26 اوت 2020 حکومت ایران امكان دسترسی به این سایت را به آژانس داده است.

انتقاد رئیس پژوهشکده زن از لایحه حمایت زنان ایرانی:نباید همه خشونت را ناروا تلقی کنیم

انتقاد رئیس پژوهشکده زن از لایحه حمایت زنان ایرانی:نباید همه خشونت را ناروا تلقی کنیم

حمله جیش‌العدل به نیروهای سپاه پاسداران در سراوان و ادعای کشتن 5 نفر از آنها

حمله جیش‌العدل به نیروهای سپاه پاسداران در سراوان و ادعای کشتن 5 نفر از آنها

«مجاهدين خلق» اطلاعات جديدى از دو سایت هسته‌ای مشکوک در «آباده» فاش کرد«مجاهدين خلق» اطلاعات جديدى از دو سایت هسته‌ای مشکوک ...17:50GMT

تحریم‌های واشنگتن علیه دو فرمانده حوثیتحریم‌های واشنگتن علیه دو فرمانده حوثی17:08GMT

حمله جیش‌العدل به نیروهای سپاه پاسداران در سراوان و ادعای کشتن 5 نفر از آنهاحمله جیش‌العدل به نیروهای سپاه پاسداران در سراوان و ...17:46GMT

هشدار تهران در مورد «نتایج معکوس» در صورت مشاهده نتایج خلاف انتظار از شورای حکامهشدار تهران در مورد «نتایج معکوس» در صورت مشاهده ...14:14GMT

85 درصد بهای پول ملی لبنان از میان رفت؛ یک دلار معادل با 10 هزار لیره !85 درصد بهای پول ملی لبنان از میان رفت؛ یک دلار ...15:47GMT

اسرائیل در واکنش به حمله به کشتی‌اش مواضع شبه‌نظامیان ایران در سوریه را هدف قرار داداسرائیل در واکنش به حمله به کشتی‌اش مواضع ...(1891 بازديد)

 مک کارتی : روی خانه‌ام شرط می‌بندم انتخابات 2022 را می‌بریم مک کارتی : روی خانه‌ام شرط می‌بندم انتخابات 2022 را ...(1489 بازديد)

پمپئو با اشاره به قتل سلیمانی به تمسخر: خدا بیامرزدش دیگر مشکل‌ساز نیستپمپئو با اشاره به قتل سلیمانی به تمسخر: خدا بیامرزدش ...(1371 بازديد)

معجزه تکنولوژی برای زنده کردن مرده‌هامعجزه تکنولوژی برای زنده کردن مرده‌ها(1054 بازديد)

مردی کنیایی به یک گاو، دختری دو ساله و مادربزرگ 98 ساله خود تجاوز کردمردی کنیایی به یک گاو، دختری دو ساله و مادربزرگ 98 ...(969 بازديد)