۱۳۹۹ آبان ۲۲, پنجشنبه

بریدن نفس مردم زیر بار گرانی و تورم

 

              بریدن نفس مردم زیر بار گرانی و تورم

در ایران تحت حاکمیت آخوندها تغییر قیمتها و افزایش تورم لحظه‌ای شده است، طوری که به‌قول معروف نفس مردم از گرانی بالا نمی‌آید، با این حال دولت روحانی مدعی وفور کالا در بازار است.

در زمینه فشار بار گرانی بر زندگی مردم روزنامه جهان صنعت ۲۰آبان۹۹نوشت: «گزارش اخیر مرکز آمار نشان داده موتور رشد قیمتها فعال شده و چنان‌چه سیاست‌گذار نتواند ترمز گرانی را بکشد در ماه‌های پیش رو شاهد دامنه‌دار شدن رشد قیمتها و سقوط بیشتر خانوارها به زیر خط فقر خواهیم بود. مطابق آمارهای ارائه‌شده نرخ تورم نقطه به نقطه در مهر ماه به ۴۱.۴درصد رسیده است. به این ترتیب خانوارهای ایرانی برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان بیش از ۴۰درصد نسبت به مهر سال گذشته هزینه کرده‌اند. بدیهی است این نرخ سبد مصرفی خانوارها را هدف گرفته و موجب شده درآمد افراد کفاف مخارج روزانه آنها را ندهد.

اگر سری به نرخ تورم کالاهای خوراکی و غیرخوراکی بزنیم متوجه می‌شویم که معیشت دهک‌های کم‌برخوردار بیش از سایر گروهها تحت تاثیر گرانی‌های اخیر قرار گرفته است».

پیش از این آخوند حسن روحانی مدعی شد: «در تمام سال۹۷ و در تمام سال۹۸ سختی‌ها و مشکلات بسیاری داشتیم اما قفسه‌های مواد غذایی ما خالی نشد و مردم در نگرانی شدید برای تأمین نیازمندی‌های ضروری خود قرار نگرفتند» (تلویزیون شبکه خبر ۷خرداد۹۹).

روحانی در فروردین‌ماه هم مدعی بود قفسه فروشگاههای کشورهای غربی خالی شده است یعنی این‌که در ایران همه چیز پیدا می‌شود.

این جملات روحانی نفرت تمام مردم را برانگیخت زیرا خالی نشدن قفسه‌های فروشگاه به‌دلیل فقر فزاینده آنها است که دیگر توان خرید ندارند.

در زمینه افزایش لحظه‌ای قیمتها و نبود کالاهای اساسی در بازار، خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم) نوشت: «افزایش لحظه‌ای قیمت کالاهای اساسی و نبود کالاهای اساسی نارضایتی شهروندان را به‌دنبال داشته و در این میان نبود نظارت بیش از هر چیز در بین گلایه‌های مردم به گوش می‌رسد و قشر ضعیف جامعه چاره‌ای جز کاهش خرید مایحتاج روزانه ندارند. بازار به‌معنای واقعی رها شده و فشار سنگین این رهاشدگی و بی‌خیالی مسئولان بر گرده مردم به‌ویژه قشر ضعیف وارد است.

همین رسانه به‌نقل از مرکز آمار نرخ تورم در مهرماه سال جاری را منتشر کرد و در آن به تورم کمرشکن و روند رو به رشد آن اعتراف کرد: ««نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه١٣٩٩ به عدد ۴.۴۱درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴.۴۱درصد بیشتر از مهر١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند» (تسنیم۲آبان۹۹).

بنا به گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نسبت چند سال گذشته روند افزایشی داشته است. سایت اقتصاد آنلاین ۱ آبان۹۹ با اعتراف به بالاترین نرخ تورم در ده سال گذشته نوشت: «تورم ماهانه ثبت شده در نخستین ماه فصل پاییز امسال، بالاترین تورم ماهانه از ابتدای دهه۹۰ به‌شمار می‌رود. هم‌چنین میانگین قیمتها در مهر امسال نسبت ماه مشابه سال گذشته بیش از ۴۱درصد افزایش یافته‌است».

این شرایط فشار مضاعف را به مردم ایران تحمیل کرده است، فشاری که ادارهٔ زندگی را از دست بسیاری از سرپرستان خانوارها خارج کرده است.

در این رابطه سایت اقتصاد آنلاین ۳آبان۹۹ نوشت: ««تورم نقطه به نقطه هنوز در سطح بالای ۲۰درصد قرار داشت. همه این‌ها نشان می‌دهد جهش تورمی که امسال با آن روبه‌رو هستیم چه فشار مضاعفی را بر خانوار وارد کرده است».

در زمینه فشار بار گرانی و تورم بر مردم روزنامه آرمان۲۰آبان۹۹ نوشت: «چهره‌های در‌هم و عبوس مردم و شهروندان به‌دلیل مشکلات گوناگون اقتصادی است. گویی کسی به فکر مقابله با گرانی نیست و نمی‌دانیم چرا اسب وحشی قیمتها را به‌حال خود رها کرده‌اند. مردم به‌خصوص حقوق‌بگیران که درآمد ماهیانه‌شان در برابر تورم ثابت است، نمی‌دانند چطور زندگی‌شان را سپری کنند».

تورم در بسیاری از کشورهای سال‌هاست تک رقمی شده، برای درک فاجعه تورم در ایران کافی است وضعیت تورم کشورهای همسایه ایران در گزارش رسانه‌های حکومتی مورد بررسی قرار بگیرد.

در زمینه وضعیت اقتصادی و تورم در پاکستان خبرگزاری ایسنا ۱۲آبان۹۹ نوشت: ««متوسط نرخ تورم پاکستان در ۱۲ماه منتهی به آگوست با یک ممیز یک‌دهم درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به هشت ممیز ۲دهم درصد رسید که این نرخ، کمترین تورم ثبت شده در پاکستان از ژوئن سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود… . نرخ تورم در بحرین از منفی دو ممیز ۷دهم درصد در ماه قبل به منفی ۳ممیز ۴دهم درصد در ماه آگوست کاهش یافته است که این نرخ، کمترین نرخ تورم از ژوئن سال۲۰۱۹تاکنون محسوب می‌شود».

سایت خبرآنلاین ۱۴آبان۹۹ در مورد وضعیت اقتصادی و تورم در گرجستان نوشت: «نرخ تورم در گرجستان از ۳ممیز ۹دهم درصد در ماه قبل به ۳ممیز ۸دهم درصد کاهش یافته است که این نرخ، کمترین نرخ تورم در ۱۴ماه اخیر محسوب می‌شود».

نظام آخوندی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا علت این تورم و گرانی را پنهان کند، تورمی که ناشی از رشد شدید نقدینگی به‌دلیل کسری بودجه است.

اما روزنامه وطن امروز۱۵آبان۹۹ با استناد به گزارش بانک مرکزی دزدی آشکار رژیم از جیب مردم را لو داده است: ««طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخصهای عمده پولی در پایان شهریورماه سال جاری، حجم نقدینگی به رقم ۲هزار و ۸۹۵هزار میلیارد تومان رسیده است… . بدین ترتیب شاخص نقدینگی در ۶ماه ابتدایی سال جاری معادل ۱۷ممیز یک‌دهم درصد و طی یک سال منتهی به شهریور‌ماه سال جاری معادل ۳۶ممیز ۲دهم درصد افزایش یافته است».

راه‌کار مقابله با این شرایط چیست؟

واقعیت این است در شرایط موجود نه تنها راه چاره‌ای برای بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم وجود ندارد، بلکه روزبه‌روز شرایط معیشت زندگی آنها مشکل‌تر از قبل می‌شود.

زیرا در نظام ولایت فقیه که فساد سیاسی و اقتصادی در آن نهادینه شده است و غارتگری جزو جدایی ناپذیر وجود منحوس و پلید آن است، مطلقاً هچ چشم‌اندازی برای بیرون کشور از ورطه تورم و گرانی وجود ندارد.

تا زمانی که این رژیم حاکم است سرمایه‌های ملی یا توسط سردمداران آن بالا کشیده می‌شود و یا خرج سرکوب در داخل و توسعه‌طلبی و صدور تروریسم در خارج می‌شود.

بسیار روشن است که شکوفایی اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم در هر کشوری در گرو شکوفایی اجتماعی – سیاسی و مشارکت فعال مردم آنها در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

به فرض محال که در این حاکمیت شرایط برای حضور فعال مردم در این صحنه‌ها فراهم شود، اولین نتیجه این حضور فعال، سقوط نظام ولایت فقیه خواهد بود.